Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: Minimum speed
Oprettet af
thaikai d. 20/08-2014 17:09
#1
Hej
Er der nogen herinde, der kender forskel på meningen med de to skilte jeg nævner her:
Blåt rundt med tallet 30 indeni.
Hvidt rundt med rød kant og tallet 50
I teoribogen står der at det betyder: Minimum speed limit is hhv 30/50 km/t. Hvis de betyder det samme, hvorfor er de da forskellige?
Hilsen Kai
Oprettet af
kimkingo d. 20/08-2014 20:26
#2
Blå rundt= Minimum speed limit.
Hvid rundt skilt med rød kant =
Lokal hastighedsbegrænsning
Tavlen fastsætter en lokal hastighedsbegrænsning for en vejstrækning, jf. færdselslovens § 42. Hastighedsbegrænsningen gælder uanset bestemmelsen i § 12, stk. 2, indtil den ophæves ved ophørstavle, ved afstandsangivelse på undertavle eller ved angivelse af anden hastighedsbegrænsning. Hastighedsbegrænsningen kan ved vægtangivelse på undertavle begrænses til kun at gælde for køretøjer, herunder vogntog, hvis samlede tilladte totalvægt overstiger den angivne.
Oprettet af
thaikai d. 21/08-2014 13:04
#3
Tak for et fyldestgørende svar.
Et enkelt spørgsmål mere: findes der teoribog på engelsk, eller hvor kan man blive klog henne?
Hilsen Kai
Oprettet af
kimkingo d. 21/08-2014 17:52
#4
Ja.
Men jeg ved ikke, hvor du kan købe den. Men min kone havde en teoribog på Engelsk, da hun tog kørekort for 5 år siden.
Oprettet af
GAMBIT d. 21/08-2014 20:30
#5
Teoribog om Thailandske trafik regler !?
HA ! Så har jeg hørt den med
Some Traffic Rules for Driving in Thailand
Once you have successfully received your license, which usually happens on the day of your application, you should be aware of the following traffic rules:
You must be at least 18 to drive.
Legal limit BAC is 0.5 mg per 1 liter of alcohol
Drive on the left-hand side as in the UK
Seatbelts are mandatory in front seats only, child car seats are optional
(Motorcyclists must wear helmets)
The speed limits range as follows:
50 – 60 km/h in suburban streets
90 – 120 km/h on highways
Keep in mind that due to the high volume of traffic on Thai streets, the average speed will be determined by the general flow of the traffic, not a sign (that is if you see one).
Carry your vehicle registration and driver’s license on you at all times.
#6
Den liste er ikke helt korrekt.
Aldersgrænsen for motorcykel afhænger af motorstørrelsen. Ved under 110cc (er det vist), skal man blot være 15 år.
Og man skal lige være opmærksom på, at passagerer på motorcykel ikke nødvendigvis skal have hjelm på.
GAMBIT skrev:Once you have successfully received your license, which usually happens on the day of your application, you should be aware of the following traffic rules:
Ja, så er der mindst én på vejene, der kender dem.
Oprettet af
kimkingo d. 22/08-2014 19:00
#7
Jeg læste nu spørgsmålet, som om det var en Thai der skulle have kørekort i Danmark. ??
#8
kimkingo skrev:
Jeg læste nu spørgsmålet, som om det var en Thai der skulle have kørekort i Danmark. ??
Mig bekendt har vi ikke minimumshastigheder i Danmark.
Oprettet af
vandango d. 22/08-2014 20:00
#9
Kim Ludvigsen skrev:
kimkingo skrev:
Jeg læste nu spørgsmålet, som om det var en Thai der skulle have kørekort i Danmark. ??
Mig bekendt har vi ikke minimumshastigheder i Danmark.
Jo på motorveje.
Oprettet af
THansen d. 22/08-2014 20:17
#10
Nej, der findes ingen mindste hastighed for kørsel på motorvej.
Færdselslovens §44 lyder "Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan vej
må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må fremføres med en hastighed af mindst 50 km i timen." med det er ikke det samme som en mindste hastighed.
Oprettet af
vandango d. 22/08-2014 20:43
#11
Dvs. at mindste hastigheden på 50 kmt. ikke er en mindste hastighed.
?
Forklar venligst nærmere?
Redigeret af
vandango d. 22/08-2014 20:54
#12
Det er ikke en mindste hastighed for, hvor hurtigt man skal køre.
Køretøjet skal kunne køre 50 km/t, men det må godt køre 20 km/t. Og uagtet dette, så finder du ingen skilte i Danmark, der markerer en mindste hastighed.
Oprettet af
vandango d. 22/08-2014 20:56
#13
Kim Ludvigsen skrev:
Det er ikke en mindste hastighed for, hvor hurtigt man skal køre.
Køretøjet skal kunne køre 50 km/t, men det må godt køre 20 km/t. Og uagtet dette, så finder du ingen skilte i Danmark, der markerer en mindste hastighed.
[img]http://trafikskilte.dk/lager/CMS/cmsimages/157%E2%82%AC%E2%82%AC%E2%82%AC730.gif[/img] is not a valid Image.
Efter at have læst loven flere gange, begynder jeg selv at blive i tvivl.
Der er åbenbart ikke en veldefineret nedre grænse på motorvejen, men blot at køretøjet skal kunne køre 50 kmt.
Redigeret af
vandango d. 22/08-2014 21:05
#14
Forvirringen opstår fordi I anvender de forkerte bestemmelse i Færdselsloven (FL).
FL § 44 regulerer køretøjets mindstehastighed, for lovligt at kunne færdes på motorvejen.
Dvs. at f.eks. knallerter ikke må færdes på motorvej.
Det hele giver måske mening, når man ser på noterne til bestemmelsen, dvs. hvad lovgiver har haft i tankerne med denne:
Mindstehastigheden for motorkøretøjer, der må føres på motorvej samt til- og frakørselsveje til motorvej, er hævet fra 40 til 50 km i timen. Herved er lette quadricykler, som bl.a. er kendetegnet ved at have en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på 45 km i timen, undtaget fra motorkøretøjer, som i medfør af § 44, stk. 1, må føres på motorvej. Let quadricykel anses ifølge færdselsloven som en bil og er derfor et motorkøretøj, jf. § 2, nr. 2 og 13. Lette quadricykler må kun føres på færdselslovens område, hvis føreren har kørekort til almindelig personbil (kategori
. Det følger imidlertid af tredje kørekortdirektiv, at kørekort til kategori AM (stor knallert) skal give ret til at føre let quadricykel, jf. artikel 4, stk. 2. Da stor knallert ikke må føres på motorvej, idet den ikke er et motorkøretøj, jf. § 2, nr. 13, vil køreundervisningen til kategori AM ikke omfatte kørsel på motorvej. Derfor kan lette quadricykler, selv om de fortsat falder ind under færdselslovens definition af en bil, ikke føres på motorvej
Den korrekte bestemmelse, der regulerer mindstehastigheden er FL FL §41, Stk. 3, hvorefter Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at bremse.
Der findes således en juridisk mindstehastighed.
Den er bare ikke angivet som et "tal", men afhænger af en konkret vurdering.
Dog gælder bestemmelsen ikke udelukkende for motorvejsfærdsel.
Dette kan illustreres med denne dom resultat.
U 1985 473 Ø (kørsel ad Vesterbrogade i Kbh med ca. 10 km/t. Frifundet).
Unødvendig og forstyrrende langsom kørsel straffri
T var tiltalt for overtrædelse af færdselslovens § 38 stk. 2 ved at have ført sin bil ad Vesterbrogade i København selv om kørslen var unødvendig og forstyrrende, idet T kørte med en hastighed af ca. 10 km/t. Efter formålet med og formuleringen af § 38 stk. 2 fandtes det betænkeligt at fastslå, at den af T udviste kørsel var omfattet af denne bestemmelse. Herefter og da anvendelse af færdselslovens § 41 stk. 3 ikke kunne komme på tale, blev T frifundet
Og hvorfor nu det? Den tiltalte angav, at hurtigere kørsel ville have været uforsvarlig, og at han kørte efter forholdene.
Men dette argument ville ikke kunne bruges på en motorvej under normal kørsel.
Men er der tæt kolonne kørsel, eller udsædvanlige færdselsforhold, som kørebanens beskaffenhed, ville retten komme til samme resultat. Også på en motorvej
#15
Det er for øvrigt vigtigt at have styr på skiltet med mindste hastighed i Thailand. Jeg dumpede hovedsageligt på grund af det skilt til min første køreprøve.
Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at man havde et skilt med mindste hastighed, så jeg svarede selvfølgelig, at det var højeste hastighed. Tavlen kom hele tre gange i min prøve, og jeg sad og godtede mig over at få så let et spørgsmål tre gange, fordi det så ville være nemmere at bestå.
Ih, hvor var det surt at dumpe, fordi de tre fejl var med til at jeg fik én fejl for mange. Så det tog hele to dage at få kørekort, og det kostede samtidig 50 baht ekstra på grund af en ekstra bustur. Økonomien kunne lige klare det, men selvtilliden fik et knæk!
Oprettet af
vandango d. 23/08-2014 05:40
#16
sudsakhon skrev:
Den korrekte bestemmelse, der regulerer mindstehastigheden er FL FL §41, Stk. 3, hvorefter Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at bremse.
Ja - f.eks. kan jeg huske fra et fjernsynsprogram, at en politimand sagde, at man ville begynde at udstede bøder til bilister, der ikke trækker ind i højre kørebane.
Og det gælder også, selvom man kører med højst tilladte hastighed på motorvejen.
Oprettet af
THansen d. 23/08-2014 12:34
#17
vandango skrev:
sudsakhon skrev:
Den korrekte bestemmelse, der regulerer mindstehastigheden er FL FL §41, Stk. 3, hvorefter Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at bremse.
Ja - f.eks. kan jeg huske fra et fjernsynsprogram, at en politimand sagde,
at man ville begynde at udstede bøder til bilister, der ikke trækker ind i højre kørebane.
Og det gælder også, selvom man kører med højst tilladte hastighed på motorvejen.
Evt. bøde skyldes så overtrædelse af en helt anden regel, nemlig færdselslovens "§15.
Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt." En paragraf som mange bilister, trods adskillige kampagner, stadig har svært ved at fatte i praksis. Reglen forbindes primært med kørsel på motorvej men gælder også på øvrige vejtyper.
#18
@THansen
Det har du fuldstændig ret i.
Og når vi nu er ve de, selvom det ikke har noget med hastiged at gøre..
Flettereglen.. ISÆR ved indfletning på motorvej ved vejarbejde.
Der skal flettes så SENT så muligt, dvs. at der køres i to kolonner mod indfletningspunktet, og derefter flettes med hver anden bil ind..
Nemt og simpelt, ikke??
Nej, for så kommer dansk kulturnorm ind i billedet. Både køkultur og Janteloven..
"Du skal ikke komme blæsende FORBI mig i din store øse. Du har bare at vente pænt i kø på DIN tur, ligesom os"
"Jamen, loven, hurtig køafvikling og almindelig fornuft foreskriver jo at to kolonner som den bedste tidsbesparelse.
Men nej. Ikke i Danmark.. Du skal ikke in foran MIG. Uanset hvad loven, hurtig køafvikling og almindelig fornuft foreskriver