Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: Chauffør i konens firma
Oprettet af flyer d. 25/01-2014 16:15
#1
Hvis ens thaikone ejer en lastbil til engros varelevering (fast rute) må farangmanden så være chauffør på denne lovligt?
Eller skal der laves et selskab med farangmanden som medejer?
Farang må jo ikke tage et arbejde som kan udføres af en thai......
Minus 5 C over den grå Vestegn
#2
Thailand har regler,hvor forskelsbehandlingen, der hvis det var i DK, ville fylde Christiansborgs slotsplads med spraglede bannere, gøgl og gadeteater.
Her er listen over erhverv, som udlændinge ikke lovligt kan udføre
Jeg vil foreslå, at du udbringer varer med privatfly, med base i et naboland eller i DK (ellers er det også ulovligt). Det kan du uden at bryde reglerne, og så er det ret cool
Du er specielt interesseret i nr. 5 (eller specielt træt af at den er der...)
5- Driving motor vehicles or vehicles which do not use machinery or mechanical devices, except piloting aircraft internationally
Her er resten af listen
1.- Labour work except labour work in fishing boats under the next category below. The said work which is forbidden to aliens shall not apply to aliens who have entered into Thailand under an agreement on hire of labour concluded between the Government of Thailand and other nations, and also aliens whose status has been prescribed as legal immigrant and who possess a residence certificate under the law governing immigration.
2.- Agriculture, animal husbandry, forestry or fishery, except work requiring specialized knowledge, farm supervision, or labour work in fishing boats, particularly marine fishery.
3.- Bricklaying, carpentry, or other construction work.
4.- Wood carving.
5.- Driving motor vehicles or vehicles which do not use machinery or mechanical devices, except piloting aircraft internationally.
6.- Front shop sales and auction sale work.
7.-Supervising, auditing, or giving service in accountancy, except occasional internal auditing.
8.-Cutting or polishing precious or semi-precious stones.
9.- Haircutting, hairdressing, or beautification.
10.- Cloth weaving by hand.
11.- Mat weaving or making utensils from reed, rattan, jute, hay, or bamboo.
12.- Making rice paper by hand.
13.- Lacquer work.
14.- Making Thai musical instruments.
15.- Niello work.
16.- Goldsmith, silversmith, or gold/copper alloy smith work.
Stone work.
17.- Making Thai dolls.
18.- Making mattresses or quilts.
19.- Making alms bowls.
20.- Making silk products by hand.
21.- Making Buddha images.
22.- Knife making.
23.- Making paper or cloth umbrellas.
24.- Making shoes.
25.- Making hats.
26.- Brokerage or agency except in international trading.
27.- Professional civil engineering concerning design and calculation, systemization, analysis, planning, testing, construction supervision, or consulting services, excluding work requiring specialized techniques.
28.- Professional architectural work concerning design, drawing/making, cost estimation, or consulting services.
29.- Dressmaking.
30.- Pottery.
31.- Cigarette rolling by hand.
32.- Tour guiding or conducting.
33.- Hawking of goods & Thai typesetting by hand.
34.- Unwinding and twisting silk by hand.
35.- Clerical or secretarial work.
36.- Providing legal services or engaging in legal work, except arbitration work; and work relating to defense of cases at arbitration level, provided the law governing the dispute under consideration by the arbitrators is not Thai law, or it is a case where there is no need to apply for the enforcement of such arbitration award in Thailand.
Oprettet af flyer d. 26/01-2014 07:02
#3
Kan det ikke omgås hvis man opretter et selskab med farang som medejer?
Oprettet af
John d. 26/01-2014 07:24
#4
Som farang kan du ikke erhverve kørekort til lastbil i Thailand.
Oprettet af flyer d. 26/01-2014 12:35
#5
Nej, der er åbenbart ikke noget der skal være nemt for farang....
Først et helvedes arbejde med at få opholdstilladelse til fruen i DK!!!
Så et måske endnu større arbejde med at skaffe sig selv ophold i Thailand!!!
STOPPER DET ALDRIG?????????
Pingvinkoldt og finsne over Vestegnen
#6
Flyer.
For lige at gnide salt i såret, så ændrer ejerforhold i et firma ikke forbuddet i punkt 5.
Og lige lidt chili mens det svier.... Du må heller ikke cykle eller levere på palleløfter eller trækvogn.
Et hul i loven kunne være at GÅ rundt.
Men så bryder du formodentligt punkt 1.
Thailand har 2 hensyn.
Kom som turist, læg dine penge og tag hjem.
eller
Invester en masse penge (BOI).
Pensionister kan lige tåles. Hvis de har penge med hjemmefra.
Sorry, jeg ødelagde din søndag.
Men jeg får selv samme problem, når jeg bliver gammel nok.
(se punkt 36)
#7
Driving motor vehicles or vehicles which do not use machinery or mechanical devices
Hvis nu man montere en lift bag på, er man så på sikker mark ?
Har iøvrigt aldrig set en lastbil med bagsmæklift i Thailand.
John du skriver man ikke kan erhverve kørekort til lastbil i Thai, men man kan få udstedt et thai kørekort til lastbil hvis man allerede har dansk til sådant
Man kunne vel egentlig også bruge et internationalt kørekort
Oprettet af flyer d. 26/01-2014 14:54
#8
taxidriver990 skrev:
Driving motor vehicles or vehicles which do not use machinery or mechanical devices
Hvis nu man montere en lift bag på, er man så på sikker mark ?
Har iøvrigt aldrig set en lastbil med bagsmæklift i Thailand.
John du skriver man ikke kan erhverve kørekort til lastbil i Thai, men man kan få udstedt et thai kørekort til lastbil hvis man allerede har dansk til sådant
Man kunne vel egentlig også bruge et internationalt kørekort
Jeg har denne gang brugt det internationale kørekort og der er stemplet i "C" (stort kørekort)....... dog uden at havde brugt det
Redigeret af flyer d. 01/01-1970 02:00
#9
jeg set har flere lastbiler med hydralisk lifte, feks gas flaske biler, trandsport af biler og mc
da jeg fik thai kørekort fra int, dk kort og ville have til bus og lastbil fik jeg at vide hvis du ikke har arbejds tilladelse kan man ikke få stort kørekort
hygge fra sattahip
#10
1viggovax skrev:
jeg set har flere lastbiler med hydralisk lifte, feks gas flaske biler, trandsport af biler og mc
da jeg fik thai kørekort fra int, dk kort og ville have til bus og lastbil fik jeg at vide hvis du ikke har arbejds tilladelse kan man ikke få stort kørekort
hygge fra sattahip
Et internationalt kørekort er ikke beregnet til et varigt ophold, og selvom det er gået fint for mig med en personbil er en ting, men hvis det er en erhvervskøretøj, så er det ligesom en anden ting.
Dertil kommer, at det virker forunderligt, hvis en chauffør skulle få 35.000-50.000 baht pm måneden for at være chauffør.
Hilsen, Robert
Oprettet af NFP d. 26/01-2014 15:33
#11
flyer skrev:
Hvis ens thaikone ejer en lastbil til engros varelevering (fast rute) må farangmanden så være chauffør på denne lovligt?
Eller skal der laves et selskab med farangmanden som medejer?
Farang må jo ikke tage et arbejde som kan udføres af en thai......
Minus 5 C over den grå Vestegn
Helt aerligt lad en thai chauffoer klare den opgave, det kan ikke koste alverden.
Paa den anden side hvis Flyer gaar og keder sig kan han vaere "medhjaelper" ved af og paalaesning, men det maa han sikkert heller ikke selv om han goer det gratis.
Oprettet af flyer d. 26/01-2014 15:41
#12
Det var nu mest for at have lidt fornuftigt at tage sig til når vi engang lander dernede, ikke for at tjene penge, det kan jo være ligemeget når det er konen jeg skulle køre for....
#13
Af og pålæsning er i strid med pkt. 1.
Dette forbud ændres ikke, uanset hvilken lønaftale man skulle komme frem til.
(Og derudover, er der specielle regler om minimumsløn for udlændinge)
Men jeg forstår ikke lige, hvad lift eller bagklap skulle ændre.
Måske, hvis man lod en thai køre, og hang bagpå. Så er man ikke "driver", men blive igen fanget af pkt 1..
Så bedste råd er nok at overlade det til lokal arb. kraft og drive den af i hængekøjen imens ;-)
Det er det mest sikre. Også overfor konen... nej, skat. Jeg MÅ ikke flytte mig fra divaneseren
Oprettet af flyer d. 26/01-2014 16:03
#14
sudsakhon skrev:
Af og pålæsning er i strid med pkt. 1.
Dette forbud ændres ikke, uanset hvilken lønaftale man skulle komme frem til.
(Og derudover, er der specielle regler om minimumsløn for udlændinge)
Men jeg forstår ikke lige, hvad lift eller bagklap skulle ændre.
Måske, hvis man lod en thai køre, og hang bagpå. Så er man ikke "driver", men blive igen fanget af pkt 1..
Så bedste råd er nok at overlade det til lokal arb. kraft og drive den af i hængekøjen imens ;-)
Det er det mest sikre. Også overfor konen... nej, skat. Jeg MÅ ikke flytte mig fra divaneseren
555 Den var sgu god
Nu er jeg jo ikke det man kan kalde en dovenlas..... men et godt argument hvis man en dag skulle blive lidt doven anlagt
Oprettet af
Mykland d. 26/01-2014 17:55
#15
Jeg undrer mig over punkt 32.
Der er da masser af rejser med dansk rejseleder f.eks. hvordan kringler man den så ?
Oprettet af
John d. 26/01-2014 17:56
#16
taxidriver990 skrev:
Driving motor vehicles or vehicles which do not use machinery or mechanical devices
Hvis nu man montere en lift bag på, er man så på sikker mark ?
Har iøvrigt aldrig set en lastbil med bagsmæklift i Thailand.
John du skriver man ikke kan erhverve kørekort til lastbil i Thai, men man kan få udstedt et thai kørekort til lastbil hvis man allerede har dansk til sådant
Man kunne vel egentlig også bruge et internationalt kørekort
Nej du kan ikke som falang erhverve eller få udstedt hverken stort kørekort eller bus kort, selvom du har det i dit internationale kørekort. Har prøvet 2 gange nu på 2 forskellige kontorer.
Det internationale kørekort kan i teorien bruges hvis det er udstedt med stort kørekort, men jeg tror de er ligeglade hvis du bliver stoppet.
Vær opmærksom på at det internationale kørekort har en tidsbegrænsning ud over det kun er gyldigt i et år fra udstedelsen.
Ved ophold over (jeg mener det er 3 måneder) skal du efter reglerne erhverve et Thai kørekort, altså kan man ikke opholde sig i Thailand i f.eks. 1 år og køre på sit internationale kørekort.
#17
Mykland skrev:
Jeg undrer mig over punkt 32.
Der er da masser af rejser med dansk rejseleder f.eks. hvordan kringler man den så ?
De er ikke ikke guider, men, som du selv skriver, rejseledere, og en leder er en manager.
Hilsen, Robert
Oprettet af
Mykland d. 26/01-2014 18:16
#18
Robert Kronberg skrev:
Mykland skrev:
Jeg undrer mig over punkt 32.
Der er da masser af rejser med dansk rejseleder f.eks. hvordan kringler man den så ?
De er ikke ikke guider, men, som du selv skriver, rejseledere, og en leder er en manager.
Hilsen, Robert
Nå ok, på den facon. Tak for det.
Redigeret af
Mykland d. 01/01-1970 02:00
Oprettet af
kiml d. 28/01-2014 06:23
#19
jo da når du dør
flyer skrev:
Nej, der er åbenbart ikke noget der skal være nemt for farang....
Først et helvedes arbejde med at få opholdstilladelse til fruen i DK!!!
Så et måske endnu større arbejde med at skaffe sig selv ophold i Thailand!!!
STOPPER DET ALDRIG?????????
Pingvinkoldt og finsne over Vestegnen