Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: Effektivt ledelsessystem giver CSR-gevinst i Thailand

Oprettet af Webmaster d. 16/06-2013 09:00
#1

Hos Flux International har CSR-indsatsen topledelsens fulde opbakning og opmærksomhed. Takket være et effektivt ledelsessystem og en direkte dialog mellem ledelse og medarbejdere er CSR-arbejdet solidt forankret i organisationen og bidrager til at optimere driften.

i1365.photobucket.com/albums/r752/AsiaPortalerne/Thailand%20Portalen/20130616-CSR-indsats_zps7f325fa7.jpg


Flux International Ltd designer og fremstiller magnetiske komponenter og strømforsyninger til den højteknologiske elektronikindustri. Fabrikken ligger i Thailand og har ca. 300 medarbejdere.

Beskyttelse af miljøet og et godt og sikkert arbejdsmiljø er for Flux afgørende parametre for at drive en moderne og konkurrencedygtig virksomhed. Derfor har virksomheden etableret et integreret ledelsessystem på kvalitet, miljø, arbejdsmiljø og sikkerhed, der er certificeret efter ISO 9001, ISO 14001 og OHSAS 18001.

CSR-performance kan ses på lønsedlen

Med det integrerede ledelsessystem har Flux skabt en solid forankring af CSR-arbejdet i hele organisationen. På CSR Governance Meetings fastlægger topledelsen den overordnede politik, udpeger indsatsområder og opstiller mål og Key Performance Indicators (KPI'er). Ansvaret for at udarbejde handlingsplaner for de enkelte indsatsområder er uddelegeret til en række udvalg, hvor både repræsentanter for medarbejderne og ledelsen deltager. Fx et miljøudvalg og et arbejdsmiljø- og sikkerhedsudvalg.

De enkelte divisioner i forretningen har ansvaret for at gennemføre handlingsplanerne. Fremdriften i CSR-arbejdet og eventuelle problemer bliver taget op på divisionernes ugentlige Corporate CSR Meetings, hvor repræsentanter fra divisioner som HR, Engineering, miljø og indkøb også deltager. Den systematiske og integrerede tilrettelæggelse sikrer fokus på optimering og sparer tid. Uddannelsesprogrammer sørger desuden for, at alle medarbejdere har de rette kompetencer.

- CSR-performance indgår i vores aflønnings- og bonussystemer. Det er med til at sikre, at CSR-arbejdet er en naturlig del af de enkelte divisioners arbejdsopgaver, og at CSR-området ikke nedprioriteres, når andre områder kræver ekstra fokus, siger General Manager Mr. MC Lee.

KPI’er sikrer fokus og fremdrift

Virksomhedens KPI’er er et vigtigt redskab til at overvåge om CSR-målene nås og om ledelsessystemet fungerer effektivt. KPI'erne omhandler bl.a. arbejdsulykker, sygefravær, klager, energiforbrug, genanvendelse af affald, afvigelser fra procedurer, overholdelse af monitoreringsplan samt overholdelse af lovkrav og regler. Resultaterne drøftes af divisionerne på de ugentlige CSR-møder, og to gange om året vurderer topledelsen, om der er behov for at foretage ændringer og forbedringer for at styrke CSR-indsatsen yderligere.

- Vores løbende målinger og opfølgning på KPI’erne er afgørende for at sikre fokus og fremdrift i CSR-arbejdet. Det er et centralt og enkelt styringsværktøj til at minimere omkostninger til materialer og andre ressourcer, reducere miljøbelastningen og minimere risikoen for arbejdsulykker og omkostninger forbundet hermed, fortæller Mr. MC Lee.

Direkte dialog gavner forretningen

Den direkte dialog mellem ledelse og medarbejdere er et vigtigt element i forankringen af CSR-arbejdet, da medarbejdernes synpunkter bliver hørt og ideer aktiveres til gavn for virksomheden og samfundet. Dialogen foregår både på møderne i CSR-udvalgene og mere uformelt.

- Den uformelle dialog er meget vigtig for os. Vi har i mange år haft succes med at gennemføre "Top Management Patrol", hvor vores øverste ledelse går tur i produktionen og taler med medarbejdere. I 2011 gik vores øverste ledelse mere end 700 ture i produktionen, fortæller Mr. MC Lee.

Læs nærmere på: IFU