Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: Taxi i Bangkok

Oprettet af Anjin d. 13/04-2013 11:49
#1

De sidste gange jeg har været i Thailand har jeg undret mig over hvad der foregår omkring taxierne i Bangkok.

Det bliver mere og mere udbredt, at taxierne siger "nej tak" til en given tur pga de ikke vil køre den aktuelle tur, fordi de skønner det ikke kan betale sig (trafik/kø/for kort/for lang) . Jeg forstår naturligvis, at en chauffør ind imellem har en viden om en situation som gør, at han ikke vil have den tur, men på mig virker det som om det er et problem som er vokset meget de sidste 6-12 mdr og ind imellem som om de blot siger nej for at sige nej -hvilket dybest set er ulogisk da det er deres levebrød.

Sidste gang bemærkede jeg, at der nu var opslag fra kommunen der opfordrede folk til at anmelde det hvis chaufføren sagde nej, så nu blev jeg nysgerrig - er der nogen der ved hvilken "kamp" det er som er igang ?

For mit eget vedkommende har det blot betydet, at vi vælger at bruge skytrain og / eller tuk tuk i stedet for at stå og føle sig til grin når de første 3 taxier siger nej, men jeg har svært ved at se logikken i hvem der vinder på det her eller hvad det er man vil opnå.

Oprettet af hugoboerge d. 13/04-2013 12:26
#2

@Anjin, husk paa at "Det ulogiske er logik i Thailand".

Nu afhaenger det ogsaa paa hvilket tidspunkt man prajer en taxa. Om eftermiddagen ca. kl. 1600 er der shift og de skal fylde tanken op og goere taxaen ren foer den naeste chauffoer tager over. Det er een af grundene til at de siger nej tak. Man kan ogsaa vaere heldig at man netop skal i den retning hvor chauffoeren nu skal hen.

Taxa chauffoererne foretraekker ogsaa de korte ture med start-up paa THB 35.- jo flere start-ups des bedre.

Mange af deres undskyldninger er "rot dit" eller at der er traffic jam, men det er der stort hele tiden i Bangkok, saa den holder ikke helt.

Det er rigtigt at man kan melde nej takkerne til myndighederne, men det sker der nok ikke noget ved.

Jeg tror eet af problemerne er at start-up paa THB 35 stort set har vaeret uaendret i gud ved hvor mange aar og det er de utilfredse med og derfor tilbyder de saa en skyhoej fast pris.

Nede ved det nye shopping- og restaurations center Asiatique (Tidligere var det OEKs varehuskompleks) har taxaerne kronede dage isaer ved lukketid. Godt nok er der shuttlebaade op til Taksin Bridge men koerne dertil er utrolig lange og saa er den eneste udvej at tage en taxa og det udnytter de groft selv over for thaierne. Eks op til Sathorn THB 100.- og det burde vaere inden for start-up paa THB 35.-/

I Singapore kan det koste en taxachauffoer dyrt hvis han siger nej tak. Hvis man melder ham til taxaselskabet faar han en advarsel og efter 3 advarsler bliver han suspenderet. Det samme goer sig gaeldende hvis man har en bekraeftet telefonbooking og han ikke dukkker op saa falder der ogsaa en advarsel. Nu er Singapore ogsaa mere civiliseret end Thailand.

Oprettet af A d. 13/04-2013 12:37
#3

Jeg var i Bangkok for nylig. Taxichauførene lever hårdt og fattigt, og mange kører 24 timer/døgnet for at tjene nok. Døgnet rundt giver ca. 10.000 Bt om måneden.

En ventede 7 timer på mig for at tjene 300 Bt fra Siam World nær lufthavnen.

Jeg har også oplevet at mange afviser ture - men kun på taximeter, hvor de tjener for lidt, ofte kun 50 Bt for 1/2 time. Så jeg tror det handler om at de leder ofte gode penge, især hos falanger.

Siger du 100 Bt for en kort tur eller 1200 Bt til Pattaya har jeg ikke oplevet en eneste, der siger nej tak til turen.

Oprettet af hugoboerge d. 13/04-2013 12:48
#4

A skrev:

Jeg var i Bangkok for nylig. Taxichauførene lever hårdt og fattigt, og mange kører 24 timer/døgnet for at tjene nok. Døgnet rundt giver ca. 10.000 Bt om måneden.

En ventede 7 timer på mig for at tjene 300 Bt fra Siam World nær lufthavnen.

Jeg har også oplevet at mange afviser ture - men kun på taximeter, hvor de tjener for lidt, ofte kun 50 Bt for 1/2 time. Så jeg tror det handler om at de leder ofte gode penge, især hos falanger.

Siger du 100 Bt for en kort tur eller 1200 Bt til Pattaya har jeg ikke oplevet en eneste, der siger nej tak til turen.



Der er vist ingen som kan koere 24 timer i doegnet - ulogisk.

En ventede 7 timer på mig for at tjene 300 Bt fra Siam World nær lufthavnen.
Haaber han havde nogle ture i mellemtiden for at vente 7 timer for THB 300.- lyder heller ikke saerlig logisk.

Oprettet af Anonym Bruger d. 13/04-2013 12:50
#5

Den Taxi kultur har man haft i både New York, Hong Kong og mange andre steder i mange år

Det er bare først kommet her til nu.

Oprettet af taxidriver990 d. 13/04-2013 12:52
#6

Kunne være den københavnske taxibranche der blev beskrevet, lyder som samme...

Oprettet af Anonym Bruger d. 13/04-2013 13:00
#7

Ja, der er sket meget på det område i de seneste par år og jeg er selv godt træt af det, det har virkelig taget noget af oplevelsen ved Thailand fra mig.....og jeg tror det er en blanding af mange ting.....bl.a.:

- Stærkere økonomi: De han tillade sig at være arrogante og selektive i deres valg af ture. De er ikke længere afhængige af turisterne og deres evt. drikkepenge på samme måde som før el. føler behov for at servicere turisterne og repræsentere landet.

- Flere biler/øget traffik: Flere biler og samme antal veje, grim cocktail. Taxierne gider ikke ligge på de overfyldte veje. Desuden kender de til trafikken og ved hvor den er helt gal, derfor afviser de gerne kunder der skal ad disse veje. Jeg er flere gange blevet anbefalet af taxierne at tage skytrain istedet, selvom de i princippet kunne have mig siddende i bilen med tændt taximeter. Men taxierne får mig bekendt udovre startgebyret på 35 THB, et beløb pr. kilometer (5 baht el. deromkring) og et vidstnok mindre beløb pr. tidsenhed i fx. køer/køkørsel. Så jeg er temmelig sikker på at de tjener mere på at køre end lang tur fremfor kø-kørsels. Også selvom de måske kan få 35 baht pr. tur.

- Dyrere brændstofpriser: Presser alt anden end lige taxierne til at tænke mere økonomisk i deres valg af ruter. Især længere ture på "gas" er de glade for at køre.

- Ekstremt meget og stadig stigende turisme samt sammensætningen heraf: Lidt som i første punkt, antallet af taxier har ikke fulgt med antallet i turister, samtidig har den stadig voksende thai middelklasse også sat sit præg. Den nye sammensætning i turismen har gjort 2 ting, 1. en mere fjendtlig adfærd overfor turister, jeg har haft mange samtaler med chauffører som fortæller at russere og arabere behandler dem meget skidt, ryger, drikker og råber i bilen, forhandler om priser konstant og i det hele taget snakker grimt til dem 2. en øget tendens til at ville snyde de nye uvidende turister. Det går altså begge veje.

Vejret har også betydning...i regnvejr og ekstrem varme er der stor efterspørgsel på vogne og de selektere derfor godt og grundigt. Det samme gælder med hvad tid på dagen det er.

Det har nu altid været god skik i Bangkok, lige at åbne døren og spørge om chaufføren vil køre hen til det givne sted istedet for blot at sætte sig ind og forvente at han kører dig derhen...dette kan der være flere gode grunde til...bl.a. hvis det er tæt på hans fyraften og personen skal aflevere bilen i fx. Samut Prakan, så gider han måske ikke ligge og køre til centrum osv...derudover vil jeg tro at det kan irritere dem at køre 600 meter i sneglefart på en fyldt Rama 9...Tror heller ikke det kan betale sig på samme måde.

På min sidste rejse blev jeg "sat af" 4-5 taxier i Bangkok...blot fordi jeg insisterede på at køre på taxameter fremfor "fixed price" som er til stor fordel for dem...Det er irriterende at man nu også skal stå og forhandle om taxameter før man sætter sig ind...Nogle gange siger jeg at det skal være på taximeter inden jeg sætter mig ind og alligevel spiller de dumme og siger et beløb istedet...har også oplevet at de pludselig ændre den "fixed price" mens de kommer med alverdens undskyldninger om traffik og misforståelser osv...

så må jeg bede dem om at stoppe...og selvom de så siger "ok ok mi dtuuhr" så insistere jeg på at de stopper...gider dem simpelthen ikke...så hellere give gode tips til en flink chauffør der kører godt og uden pis og jeg vil opfordre andre folk til at boycotte disse chaufføre også ligeså snart de begynder på al det pjat...vi kan ikke gøre så meget ved det, bare ignorere dem. Undgå desuden at tage de taxier der holder og venter ved hotellerne...de er altid skumle....

At køre uden taximeter er ulovligt for dem...jeg har en thai veninde som nogle gange tager billede af det skilt med informationer om chaufføren...så plejer de ikke at lave ballade...

Har hørt at problemet også er udbredt på Phuket...

I Pattaya er den også gal med de baht busser....har set hvordan de snyder de nye russere der ikke ved bedre....jeg oplevede at blive smidt af en baht bus af en meget sur chauffør...jeg stod på et hjørne og ventede på en baht bus, der kom en og han stoppede foran mig idet han skulle dreje til venstre. Jeg hoppede hurtigt op og han satte i fart inden jeg fik sat mig ned...lige aggressivt nok tænkte jeg, kort efter bremsede han så alle ramlede ind i hinanden og fór ud og råbte og skreg af mig at det var en taxi osv...jeg hoppede af og lignede et spørgsmålstegn...

Han kørte altså rundt med 4 russere på beach road der sikkert havde betalt 100 baht pr. snude for en tur der koster andre 10 baht...

Redigeret af Anonym Bruger d. 13/04-2013 13:22

Oprettet af Anjin d. 13/04-2013 13:01
#8

Tak for responsen, det er interessant at læse. Jeg kender ikke selv til forholdene de andre steder I nævner,
men det lyder til, at det er mere almindeligt med den praksis .

Jeg har selv tænkt, at det logisk set må være pga de ikke mener det er en attraktiv tur økonomisk, men det som undrer mig derefter er, at forløbet er således :

taxien holder eller stopper pga vi vinker efter den, min Thai kæreste fortæller chaufføren hvor vi skal hen og derefter siger chaufføren så nej. Enten så tager han for givet at vi ikke vil betale andet end efter taxameter eller også må der være andre årsager, for ellers kunne han vel sige, ok, men pga trafikken (eller whatever) skal jeg have XX bath for den tur hvorefter vi kunne sige ja eller nej, men det er ikke sket een eneste gang.

Oprettet af Anonym Bruger d. 13/04-2013 13:05
#9

A skrev:

Jeg var i Bangkok for nylig. Taxichauførene lever hårdt og fattigt, og mange kører 24 timer/døgnet for at tjene nok. Døgnet rundt giver ca. 10.000 Bt om måneden


lyder lige lovlig voldsomt nok, jeg snakkede med en chauffør...han kørte 12 timer om dagen og alene afbetalingen på bilen kostede ham 14.000 THB pr. måned...så han må have tjent mere end det for at klare den...

Oprettet af Fotofreak d. 13/04-2013 13:26
#10

JS skrev:

A skrev:

Jeg var i Bangkok for nylig. Taxichauførene lever hårdt og fattigt, og mange kører 24 timer/døgnet for at tjene nok. Døgnet rundt giver ca. 10.000 Bt om måneden


lyder lige lovlig voldsomt nok, jeg snakkede med en chauffør...han kørte 12 timer om dagen og alene afbetalingen på bilen kostede ham 14.000 THB pr. måned...så han må have tjent mere end det for at klare den...


"Tjent" er nok ikke det rette ord i den sammenhæng - Ordet "indkørt" er vel mere korrekt

M.v.h. Fotofreak

Redigeret af Fotofreak d. 01/01-1970 02:00

Oprettet af jydetampen d. 13/04-2013 13:32
#11

jeg oplevede for år siden at der altid skulle forhandles om meter eller ikke og nægtede altid at køre uden og gør det stadig men har ikke oplevet de sidste par år at skulle diskutere det om det så har noget at gøre med at jeg som regel er sammen med min kone ved jeg ikke.
Vi har mange oplevet at at chaufføren siger nej til en tur og grunden kan være han ikke kender området,han har fyraften og har han det hvorfor stopper han så?????
Men tror det kunne hjælpe hvis priserne steg lidt,så der blev mere forskel på taxi/skytrain for er man 2 eller flere er det billigere at tage en taxi fremfor skytrain og jeg ville godt betale mere for at blive sat af ved døren fremfor at skulle tage turen op og ned af trapper og ligne en druknet hund.

Oprettet af Kim Ludvigsen d. 13/04-2013 13:37
#12

Og så er der de ærlige chauffører, der selvfølgelig kan køre en hen, hvor man ønsker det, og som sætter taximeteret til, inden man når at sige, at man vil køre på taximeter. Og de forventer ikke engang drikkepenge.

Synd, at de andre skal ødelægge en hel branches ry. Men der er desværre flere og flere rådne æbler - også i Bangkok.

Phuket og Samui er en helt anden historie, her er de "rådne æbler" i klart overtal. Jeg bruger anførselstegn fordi, det måske her ikke er den enkelte chauffør, der er rådden, men hele systemet. Chaufføren har måske ikke så meget valg.

Oprettet af jydetampen d. 13/04-2013 13:54
#13

Jeg tror heller ikke på den med at en taxichauffør kun tjener eller kører 10.000 ind i måneden.
Min svigerfar har en taxi ala dem i Hua hin små smalle lad biler med plads til 4-6 personer han kører fra morgen til aften og tjener omkring de 20,000 skal så også siges der er ikke et taxameter,men han kører udelukkende med thaiér fra et supermarked,så tror ikke den går med at forlange over priser.
En af min kone´s kollegaer har lige sagt sit job op for blive taxi chauffør fordi der er flere penge i det og flere er påvej til at gøre det samme eller køre part time.

Oprettet af tingtong d. 13/04-2013 14:39
#14

en væsenlig grund til, at de siger nej til de uøkonomiske ture er, at regeringen ikke vil godtage højere start gebyr og højere pris pr. kørt kilometer, det har vist været de samme priser de sidste 8 år, ifølge en artikel jeg læste for et par måneder siden

og hvor meget er priserne på brændstof lige steget de sidste 8 år!!

Oprettet af hugoboerge d. 13/04-2013 15:33
#15

Maerkeligt at ingen har naevnt muligheden om at der ogsaa svindles med taxameteret for det findes ogsaa i Thailand.

Oprettet af Thjaa d. 13/04-2013 16:54
#16

Min kone lillebroger er taxichauffør i Bangkok sist jeg talte med ham om priser det er godnok et par aar sigen koste det at laane bilen paa dagturen ledt over1000 bath og nat turen var 800 bat og tog han bilen i alle 24 timer fik han ledt rabat

saa foer han tjenner nogen penge til sig selv skal
han foest have 1000 bat ind + det brandstof bilen forbruger
og jeg ved fra hans brok af at der er dage at han maa betale for at gaa paa arbejt

Og ja det er ragti at er kommet fler taxichauffør der siger nej til de lange ture
jeg tinker bare paa den tur vi tog ind til den danske ambasage
og blev fanget i en traels trafrikprop og ture tog ca 1 time og 40 minuter og det koste os 180 bath og vis han kun har bilen i 12 timer saa vil der ikke blive mange peng til ham den dag vis det er sordan nogen ture han faar hele dagen

Oprettet af hugoboerge d. 15/04-2013 06:46
#17

http://www.nation...04061.html

Nu traekker de ogsaa pistolerne, saa ikke helt ufarligt. Een kunde bad om at skruet op for air-con'en og det synes chauffoeren var en daarlig ide.

Oprettet af SteenJ d. 15/04-2013 08:50
#18

JS skrev:

A skrev:

Jeg var i Bangkok for nylig. Taxichauførene lever hårdt og fattigt, og mange kører 24 timer/døgnet for at tjene nok. Døgnet rundt giver ca. 10.000 Bt om måneden


lyder lige lovlig voldsomt nok, jeg snakkede med en chauffør...han kørte 12 timer om dagen og alene afbetalingen på bilen kostede ham 14.000 THB pr. måned...så han må have tjent mere end det for at klare den...


Nej det må da være, når han har betalt sine udgifter, han har 10.000 tilbage.

Oprettet af phom d. 17/04-2013 02:27
#19

Det er helt normalt at nogle af taxaerne ikke gider at køre ture hvorfra de ikke kan få nogle med retur, især op til skifte tiderne ser man ofte taxaer der afviser kunder der ikke skal i retningen af centralen, overskrides tiden skal der betales for nye 12 timer eller hvor længe han nu lejer taxaen.
Andre steder betaler taxaerne den lokale mafia for at holde, derfor vil de ikke køre på taxameteret når man stiger ind. Men der er naturligvis også bare chauffører der prøver lykken og siger en pris.

Sidst jeg var i Bangkok og skulle ud til lufthavnen fra hotellet ville chaufføren have en fast pris på 400 baht. Vi afslog og tog den næste, på vej ud mod lufthavnen gik trafikken næsten i stå og jeg endt med at betale 500 baht med lidt drikkepenge, så ham med den faste pris havde sparet mig for 100 baht.

Oprettet af ABS d. 17/04-2013 05:41
#20

De taxichauffører jeg kender, betaler THB 400,00 per dag i "leje" og for fuel. De kører i 12 timer. Rest er deres.