Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: København - Bangkok 1949 - 2013
#1
SAS-ruten til Bangkok åbnede den 26. oktober 1949 og var selskabets tredje oversøiske rute. Når ruten fra København sæsonlukker fra foråret 2013 markerer det et ophør af mere end 63 års uafbrudt SAS-flydrift til den thailandske hovedstad.
I går var det præcis 66 år siden, at det daværende Overseas Scandinavian Airlines System (OSAS) foretog den første flyvning. Det skete fra Stockholm-Bromma lufthavnen med New York La Guardia som destination. Flyvningen blev gennemført med et DC-4 fly med plads til 28 passagerer, og flyet måtte undervejs mellemlande i Glasgow samt Gander på Newfoundland.
Blot 14 dage senere blev en rute til Sydamerika åbnet. Her blev der fløjet fra Bromma via København, Lyon, Lissabon, Dakar og Nadal til Rio de Janeiro. Herfra fortsatte flyet til Montevideo, inden turen atter gik hjemover mod Skandinavien.
Tredje oversøiske SAS-destination
Ruten fra Skandinavien til Bangkok var blot den tredje rute som Overseas SAS åbnede. Det skete den 26. oktober 1949 med et fly af typen DC-6. Ruten startede i Stockholm-Bromma og var en rigtig "bumlerute" med syv mellemlandinger undervejs. I første omgang var der to afgange om måneden, men allerede i 1950 blev dette udvidet til to ugentlige afgange.
SAS har således fløjet uafbrudt mellem Skandinavien og Bangkok siden 1949. København har siden 1967 været det naturlige udgangspunkt, men der har også sidenhen været en direkte rute fra Stockholm-Arlanda. Den blev åbnet i 1985, men måtte lukke igen i 2009.
Fra København til Bangkok har der gennem tiden været anvendt mange forskellige flytyper og forskellige ruteføringer til Bangkok. Fra november 1967 fik Københavns Lufthavn den første direkte SAS-rute til Bangkok. Det skete med indsættelsen af Douglas DC-8 Super Fan jet-fly, der opererede på ruten med en teknisk mellemlanding i Tashkent. Fra Bangkok fortsatte ruten til blandt andet Kuala Lumpur, Singapore og Jakarta.
Sidst i 1970´erne anvendtes det legendariske McDonnell Douglas DC-10 fly mellem København og Bangkok. Her var der i en årrække en mellemlanding i enten Delhi eller Karachi. DC-10 flyene blev i begyndelsen af 1990´erne erstattet af Boeing 767-300ER fly frem til årtusindeskiftet, hvor SAS indsatte de nuværende Airbus A340-300 fly på ruten til Bangkok.
Mere end 62 års uafbrudt drift
Når SAS den 8. april 2013 sæsonlukker Bangkok-ruten vil det samtidig betyde, at mere end 63 års uafbrudt drift mellem Skandinavien og Bangkok vil finde sin afslutning.
SAS begyndte i 1949 med to månedlige afgange med et 48-sæders DC-6 fly og slutter helårsbetjeningen i 2013 med daglige afgange og et 245-sæders Airbus A340-300 fly. I dag er flyvetiden 10 timer og 30 minutter på nonstop-ruten mellem København og Bangkok. I 1949 tog det et par døgn og syv mellemlandinger undervejs at nå frem fra Bromma til den thailandske hovedstad.
Kilde:
Bangkok i ruteprogrammet siden 1949 (Check-in.dk, den 18. september 2012)
Jeg har prøvet at finde lidt billeder frem af de fly som er omtalt i artiklen fra
Check-in.dk, billederne viser ikke nødvendigvis fly som har været i Thailand men blot fly-typer som er blevet anvendt på ruten gennem de 63 år.
DC-4:
DC-6:
DC-8:
DC-10:
Boeing 767-300ER:
Airbus A340-300:
Hvis man har lyst til at se nogle af de ældre fly Thai Airways "fik" af SAS, så er der en lille artikel på engelsk om Thai Airways historie
HER.
#2
Webmaster skrev:
I går var det præcis 66 år siden, at det daværende Overseas Scandinavian Airlines System (OSAS) foretog den første flyvning. Det skete fra Stockholm-Bromma lufthavnen med New York La Guardia som destination. Flyvningen blev gennemført med et DC-4 fly med plads til 28 passagerer, og flyet måtte undervejs mellemlande i Glasgow samt Gander på Newfoundland.
Ja, det var inden de begyndte at flyve over Nordpolen. Min underbo har et certifikat, som hun fik, fordi hun var på en af de første ture over isen. Der er sket noget siden da.
#3
Er der nogen der har prisudviklingen over de mange år som SAS har fløjet på ruten?
Min egen fornemmelse er at når man måler i nutidskroner er det blevet billigere og billigere.....
Oprettet af
paulsenp d. 19/09-2012 09:28
#4
@Kim Ludvigsen
...
Ja, det var inden de begyndte at flyve over Nordpolen.
...
De har da ikke fløjet over Nordpolen til Bangkok.
Det var da til Tokyo.
Eller?
#5
paulsenp skrev:
@Kim Ludvigsen
...
Ja, det var inden de begyndte at flyve over Nordpolen.
...
De har da ikke fløjet over Nordpolen til Bangkok.
Det var da til Tokyo.
Eller?
Det vil være en stor omvej hvis de flyver over Nordpolen til Thailand. (selv om at jorden er rund som nogen påstår
) )
#6
paulsenp skrev:
@Kim Ludvigsen
...
Ja, det var inden de begyndte at flyve over Nordpolen.
...
De har da ikke fløjet over Nordpolen til Bangkok.
Det var da til Tokyo.
Eller?
USA, tjek den tekst, jeg citerer og dermed svarer på.
Oprettet af
paulsenp d. 19/09-2012 14:47
#7
Kim Ludvigsen skrev:
paulsenp skrev:
@Kim Ludvigsen
...
Ja, det var inden de begyndte at flyve over Nordpolen.
...
De har da ikke fløjet over Nordpolen til Bangkok.
Det var da til Tokyo.
Eller?
USA, tjek den tekst, jeg citerer og dermed svarer på.
Ja Kim, du har da ganske ret, de fløj først til Los Angeles.
Jeg havde bare i hovedet, at første kommercielle flyvning var til Tokyo.
#8
SAS fik lige postet følgende billede i dag på deres Facebook-side:
Weekend approaching fast again and many Swedes get a half day extra today. This weekend (Sunday) it is 45 years since we started the “Trans Asian Express” giving passengers a one stop flight to Asia (Copenhagen-Tashkent-Bangkok) with the new and faster DC8-62. The picture shows passengers being welcomed by a fanfare from the Copenhagen Tivoli Gardens band boys on November 4 1967.
Enjoy your weekend folks and don’t forget there is a new edition of our in flight magazine Scanorama out in a seat pocket close to you and there is a flashback there too!
Link:
SAS's Facebook-side
Oprettet af OleH d. 02/11-2012 09:52
#9
Ja, det er jo trist, at SAS har valgt at lukke ruten om sommeren.
Det er nærmest en falliterklæring at lave den ændring, og fallit går de jo også nok, medmindre de bliver solgt.
Oprettet af
krydolf d. 11/12-2012 06:37
#10
Jeg er måske lidt bagud, men ved man hvorfor SAS har valgt at lukke ruten til Bangkok?
#11
krydolf skrev:
Jeg er måske lidt bagud, men ved man hvorfor SAS har valgt at lukke ruten til Bangkok?
I al sin enkelhed er det fordi SAS ikke tjener nok paa ruten paa trods af at man flyver med fulde fly og derudover mener SAS at nordamerika ruterne er mere lukrative.
Oprettet af
natty d. 11/12-2012 07:52
#12
krydolf skrev:
Jeg er måske lidt bagud, men ved man hvorfor SAS har valgt at lukke ruten til Bangkok?
Ja flyet skal bruges til San Fransisco, hvor de mener de kan få mere lønsomhed i brug af flyet, pga. flere højtbetalende kunder på Business og Economy Ekstra.
Måske vender de tilbage til BKK næste vinter, men jeg tvivler selv personligt.
Oprettet af
rinpoche d. 12/12-2012 15:39
#13
hugoboerge skrev:
krydolf skrev:
Jeg er måske lidt bagud, men ved man hvorfor SAS har valgt at lukke ruten til Bangkok?
I al sin enkelhed er det fordi SAS ikke tjener nok paa ruten paa trods af at
man flyver med fulde fly og derudover mener SAS at nordamerika ruterne er mere lukrative.
Du tager helt og aldeles fejl.
Belægningen på sk973 CPH-BKK i sommermånederne er - undtaget i sommerferien - ikke lønsom.
Jeg har tilgang til helt konkrete tal, så dette er ikke blot et postulat.
Derudover er business segmentet på denne rute såre beskedent i forhold til ruterne til US.
Det er en sund økonomisk beslutning, omend lidt trist at en sådan hæderværdig gammel rute skal reduceres til kun at operere i vintersæsonen.
Nye mellemøstlige aktører med fordele mht. fuel og lønudgifter har sat ruten under hårdt pres.
mvh