Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: SAS gør CPH/BKK til vinter destination
#2
Oprettet af
rinpoche d. 17/09-2012 17:28
#3
Ud fra en betragtning omkring lønsomhed finder jeg det en klog beslutning.
Samtidig glædeligt at se, at de ikke - umiddelbart - påtænker helt at afvikle en sådan hæderkronet gammel rute.
Man = undertegnede kunne dog forestille mig, at fordum loyale kunder nu bliver introduceret til nye aktører, som de fremover vil benytte sig af.
Det vil tiden vise.
Oprettet af
TG950 d. 17/09-2012 17:40
#4
tjah, hvad skal man sige, jeg vil nu mene at når sas lukker ned for sommer ruten til BKK ja så bliver det nok markant dyrer at flyve med Thai i sommer halvåret da de kommer til at side på det hele ( direkte flyvninger )
Trist, trist og atter trist
Oprettet af Anonym Bruger d. 17/09-2012 17:53
#5
det var udelukkende et spørgsmål om tid...
For ca. 2 år siden overhørte jeg en samtale med en stewardesse, som sagde at Bangkok og USA ruterne bliver de sidste SAS lukker, da disse ruter gav overskud og som de eneste afgange altid proppet...
idag er billedet noget andet...finanskrise, dyrere brændstofpriser, færre turister fra Europa, voksende økonomier i Østen (og derved tilsvarende dyrere valuta) samt hård konkurrence fra flyselskaberne fra olielandene har teget hårdt på gode gamle SAS...
Jeg fik for et par måneder siden af vide at en pilot fra SAS havde sagt at med mindre der skete noget ekstraordinært, så ville SAS dreje nøglen, (om ikke andet til asientrafikken) inden Oktober i år...man kan vel godt kalde det at lukke bangkok ruten resten af året for en smule ekstraordinært....derudovre skar i igen i lønnen til de ansatte.
men om det er til vores (kundernes) fordel er endnu uvist....måske et bedre og billigere alternativ dukker op, hvilket de jo gør på de indirekte flyvninger, men i bedste fald en ny direkte flyvning...
Hvad Thai Airways så gør når de får eneret over de direkte flyvninger bliver interessant...ingen konkurrenter der ind til videre..så enten kan de lave højere priser og derved presse de desperate kunder bl.a. forretningskunder, familier (der vil flyve direkte) osv...eller også kan de lave en fest med endnu flere direkte afgange til en billig penge...men man kan kun gisne...det foregår på et højere plan det hele...
men det er da trist, jeg er småpatriot og støtter gerne et skandinavisk selskab og derved skandinaviske arbejdspladser, men har måtte ty til andre selskaber op til flere gange pga. for mange tusinder kroners forskel hos konkurrerende selskaber...
velkommen til den virkelige verden anno 2012..
Oprettet af Anonym Bruger d. 17/09-2012 18:09
#6
Ja det er desværre udbud/efterspørgsel som i det her tilfælde helt sikker vil betyde højere priser ....
#7
Gedebukkemanden skrev:
Ja det er desværre udbud/efterspørgsel som i det her tilfælde helt sikker vil betyde højere priser ....
Hvilket så igen kan betyde, at andre vil finde ruten interessant. Man har i hvert fald lov at håbe ...
#8
Sas har laenge gravet sin egen grav og levet af skattebetalerne i de nordiske landes penge, det er kun et spoergsmaal om tid inden ejeren af SAS hedder LH
Hvad det saa betyder er en anden sag, for tyskerne er i gang med en ny moderne lufthavn i Berlin, som vil blive foretrukket som HUB i "norden"
Og maa give diverse ret, lidt underligt at lukke en rute der altid ( naesten da ) er udbooket, men de er jo ikke forpligtet til at flyve international, men til at varetag sma nordiske rute, som ikke er rentable, og saa er der vist lige noget med pensioner. Men det er en anden snak
Spaendende at foelge udviklingen for haederkronede gamle SAS, hvad man saa kan bruge de fine ord til....intet!
Oprettet af
natty d. 17/09-2012 19:09
#9
Fordi en rute normalt er "udbooket", er det ikke det samme som om at ruten er rentabel., det kommer helt an på hvad billetterne bliver solgt til og hvor mange premium (business) billetter man kan sælge + ikke at glemme cargo. Jeg er selv blevet opgraderet for point adskillige gange på ruten, og det er jo det samme som at de ikke er blevet solgt for normale menneske penge.
Når det så er sagt, tror jeg ikke, at ruten er så dårlig om vinteren, Bangkok er ihvertfald ikke med i den kampagne som startede igår, selvom de flyver helt til april 2013.
Jeg synes selv at det er ærgeligt, hvis de nedlægger en gammel såkaldt prestige rute permanent, men SAS må åbenbart have set at der er flere penge i San Fransisco og Silicon Valley.
Det er også ligt ærgeligt nu, efter at SAS ændrede deres Eurobonus så man tjener mindst 100% på selv de billigste billetter.
Men der er iøvrigt ikke kommet nogen officiel meddelelse fra SAS endnu, kommer måske en af de nærmeste dage.
Redigeret af
natty d. 01/01-1970 02:00
Oprettet af Anonym Bruger d. 17/09-2012 19:16
#10
taxidriver990 skrev:
det er kun et spoergsmaal om tid inden ejeren af SAS hedder LH
Hvad det saa betyder er en anden sag, for tyskerne er i gang med en ny moderne lufthavn i Berlin, som vil blive foretrukket som HUB i "norden!
jeg giver dig ret i den vurdering...jeg tror også Lufthansa overtager lortet og hvis de laver ny lufthavn i Berlin, betyder det nok at vi skal vænne os til at flyve fra Berlin i fremtiden med mindre de simpelthen overtager og viderefører CPH-BKK ruten.....dog har jeg svært ved at se hvor det skulle være en bedre forretning for lufthansa end for SAS på den rute...
Redigeret af Anonym Bruger d. 01/01-1970 02:00
Oprettet af
natty d. 17/09-2012 19:34
#11
JS skrev:
taxidriver990 skrev:
det er kun et spoergsmaal om tid inden ejeren af SAS hedder LH
Hvad det saa betyder er en anden sag, for tyskerne er i gang med en ny moderne lufthavn i Berlin, som vil blive foretrukket som HUB i "norden!
jeg giver dig ret i den vurdering...jeg tror også Lufthansa overtager lortet og hvis de laver ny lufthavn i Berlin, betyder det nok at vi skal vænne os til at flyve fra Berlin i fremtiden med mindre de simpelthen overtager og viderefører CPH-BKK ruten.....dog har jeg svært ved at se hvor det skulle være en bedre forretning for lufthansa end for SAS på den rute...
Jeg tror det er alt for tidligt at sige hvad fremtiden indebærer, men hvis SAS bliver solgt eller overtaget af andre håber jeg faktisk, at det bliver Lufthansa.
Hvorfor? Fordi Lufthansa har overtaget måde SWISS, Austrian og Sabena. De flyver stadig under deres egne varemærker og i deres egen "ånd".
Derudover har Lufthansa ikke trukket deres langdistance ruter til Frankfurt og Munchen som mange frygtede. Der har endda været flere udvidelser af deres rutenetværk fra Zürich og Brussel.
Redigeret af
natty d. 01/01-1970 02:00
Oprettet af
Frank d. 17/09-2012 19:43
#12
Jeg synes ikke at jeg kunne læse, at ruten til Bangkok ikke gave overskud. Så vidt jeg læser, er der blot mere at tjene ved at flyve til San Francisco. Hvis det er korrekt, så lyder det som en fornuftig beslutning.
Oprettet af
phom d. 17/09-2012 21:32
#14
Hvis ruten giver overskud, og SAS ikke har løst til at eje, flere fly, så kunne de vel lease et fly med besætning til at flyve ruten for dem, flyet kunne indrettes med færre dyre pladser, og flere økonomie pladser, og så ville de også slippe for de højere skandinaviske lønninger og ruten ville derfor kunne generere et endnu større overskud og blive en lige konkurrent til thai.
Oprettet af AL 48 d. 17/09-2012 21:43
#15
Hvor er Norwegian henne? - Skulle de ikke starte København- Bangkok??
Oprettet af
Frank d. 17/09-2012 21:48
#16
phom skrev:
Hvis ruten giver overskud, og SAS ikke har løst til at eje, flere fly, så kunne de vel lease et fly med besætning til at flyve ruten for dem, flyet kunne indrettes med færre dyre pladser, og flere økonomie pladser, og så ville de også slippe for de højere skandinaviske lønninger og ruten ville derfor kunne generere et endnu større overskud og blive en lige konkurrent til thai.
Nu har jeg ikke forstand på leasing af fly, men det lyder dyrere, og måske netop så meget at det ikke er en god forretning - eller mulighed i forhold til den i de seneste år altid anstrengte økonomi man taler om i SAS?
Med hensyn til forslaget om billigere arbejdskraft, så er det vist næppe en realistisk mulighed i forhold til fagforeningerne - ja jeg mener faktisk at kunne huske at det er afprøvet?!
Oprettet af
phom d. 18/09-2012 00:23
#17
Jeg aner heller intet om leasing af fly, men jeg kan da se at de store charterrejseselskaber bruger dem, og de kan få det til at løbe rundt.
Men jeg kan godt se at det vil blive et stort problem med fagforeningerne, hvis der ansættes folk til en fjerdedel af prisen.
#18
AL 48 skrev:
Hvor er Norwegian henne? - Skulle de ikke starte København- Bangkok??
De mangler jo stadig at få leveret nogle fly
#19
phom skrev:
Hvis ruten giver overskud, og SAS ikke har løst til at eje, flere fly, så kunne de vel lease et fly med besætning til at flyve ruten for dem, flyet kunne indrettes med færre dyre pladser, og flere økonomie pladser, og så ville de også slippe for de højere skandinaviske lønninger og ruten ville derfor kunne generere et endnu større overskud og blive en lige konkurrent til thai.
Rent økonomisk ser man på hvor meget overskud det giver. Hvis en anden rute giver et bedre afkast er det en ide at bruge sine aktiver der.
Lidt det samme hvis du har penge i banken til en lav rente kan det betale sig at flytte dem til en anden bank hvis de giver højre rente......
SAS har i de sidste mange år ikke haft særlig mange forretningsfolk på ruten som kunne være med til at højne overskuddet.
Oprettet af Anonym Bruger d. 18/09-2012 07:44
#20
AL 48 skrev:
Hvor er Norwegian henne? - Skulle de ikke starte København- Bangkok??
uha Norwegian, ja hvis du gerne vil side som sild i en tønne så kunne det da være en option.
De dreamliners de har bestilt får 31" seat pitch og en 3-3-3 konfiguration.