Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: Kampen om Asien-trafikken intensiveres

Oprettet af Webmaster d. 17/08-2012 09:51
#1

Jeg ved at flere herinde, herunder undertegnede, tidligere i tråden "Norwegian til Bangkok" prøvede at gøre os nogle tanker om hvad fremtiden mon vil bringe os med fly-trafikken mellem Danmark og Thailand. I dag faldt jeg så over en interessant artiklen, hvor man også kommer ind på nogle af mulighederne.

Emirates og Qatar Airways har med få ugers mellemrum meldt deres ankomst i Warszawa, samtidig med at samme selskaber øger deres tilstedeværelse i Norden. Det sætter SAS under pres på transfertrafikken til Asien.

Alle veje førte før i tiden som bekendt til Rom, og solhungrende nordeuropæere får stadig flere veje til Thailands kridhvide strande og Shanghai’s pulserende storbymyriade. Kampen om passagererne mellem Nordeuropa og Sydøstasien er hård og får til efteråret endnu et nøk op ad i intensitet.

Det sker når mellemøstselskaberne Qatar Airways og Emirates i løbet af vintersæsonen begge åbner ruter fra den polske hovedstad Warszawa til henholdsvis Doha og Dubai. Dermed kan polakkerne tage via ørkenstaterne og videre ud til Asien med de to selskabers stadigt mere fintmaskede rutenet. Fra 5. december fire gange om ugen med en Airbus A320 fra Qatar Airways via Bahrain og fra 6. februar næste år hver dag med en Airbus A330-200 fra Emirates via Dubai.

Samtidig øger de mellemøstlige selskaber kapaciteten til de skandinaviske lufthavne.

Henover sommeren har Emirates brugt et miks af Boeing 777-200 og -300 fly på den daglige forbindelse fra København. Og fra 1. oktober vil den store 777-300 permanent betjene ruten. Hos Qatar Airways øger man fra 28. oktober kapaciteten fra Oslo til Doha fra fem til syv ugentlige flyvninger. Endelig har Gulf Air indsat større fly mellem København og Bahrain.

Det fjerde ekspansive ørkenselskab, Etihad Airways, har endnu ikke vendt blikket mod Skandinavien, men har intensiveret samarbejdet med airberlin om at trække passagerer fra Skandinavien til Abu Dhabi via den tyske hovedstad.

Polsk hjemmemarked
SAS har alle dage gjort en stor dyd ud af at trække polske rejsende til selskabets hub i Københavns Lufthavn og flyve dem sammen med skandinaver ud i verden. Således har selskabet ruter mellem snart seks polske byer og København. Dermed forsøger SAS at gøre Polen til et lige så godt betjent hjemmemarked som Norge, Sverige og Danmark.

Nu forsøger mellemøstselskaberne at få deres bid af den polske kage. Og det sætter SAS´ruter til Asien under pres. Især ruten til Bangkok kan få det endnu sværere med Emirates’ og Qatars entréer i Polen. Ruten er i forvejen den mindst rentable for SAS på grund af den lave andel af forretningsrejsende sammenlignet med ruterne til eksempelvis Shanghai, Tokyo, New York og Washington.

På den nordlige flanke presses SAS af Finnair, der bevidst har valgt at satse på at opbygge et asiatisk rutenet, som SAS ikke har chancen for at matche.

Læs resten af artiklen hos: check-in.dk

Jeg syntes at det begynder at lugte mere og mere som om at "spådommen" om at SAS vil lukke eller sommer-lukke Bangkok-ruten er sand. Meget taler i hvert fald for at der nok er mere hold i det end det bare er rene rygter som ikke har hold i virkeligheden.

Læs nærmere på: SAS muligvis på vej til at afvikle ruten til Bangkok

Oprettet af Anonym Bruger d. 17/08-2012 19:36
#2

Helt enig Webmaster

Det er helt utroligt hvad konkurrencen har gjort for billetpriserne de sidste par år.

Har de sidste par gange købt billetter med Thai til Phuket billigere end hvad en Gran Canaria billet ville have kostet. Skal afsted til December og igen til marts....begge gange med Thai og jeg har givet under 6000 tur/retur pr. gang.
Kun glædeligt hvis der kommer endnu mere konkurrence Yo baby

Redigeret af Anonym Bruger d. 01/01-1970 02:00

Oprettet af jens d. 17/08-2012 19:58
#3

Det gør der helt sikkert, Emirates begynder at flyve direkte fra Dubai til phuket fra den 10 dec.
Der er godt nok ikke billige priser endnu men mon ikke der kommer en kampagne når de begynder at markedsføre ruten.

Oprettet af ost22 d. 17/08-2012 20:24
#4

Det kan da godt være SAS stopper flyvningerne til BKK, men de skjuler det godt. På deres hjemmeside kan man stadig købe billetter til SK 972 og 973 i både maj og juni 2013.

Oprettet af vandango d. 20/08-2012 10:13
#5

ost22 skrev:

Det kan da godt være SAS stopper flyvningerne til BKK, men de skjuler det godt. På deres hjemmeside kan man stadig købe billetter til SK 972 og 973 i både maj og juni 2013.


SAS er i hvert fald temmelig hårdt presset på langdistance ruterne.


http://www.busine...ange-ruter

Oprettet af jydetampen d. 20/08-2012 14:54
#6

vandango skrev:

ost22 skrev:

Det kan da godt være SAS stopper flyvningerne til BKK, men de skjuler det godt. På deres hjemmeside kan man stadig købe billetter til SK 972 og 973 i både maj og juni 2013.


SAS er i hvert fald temmelig hårdt presset på langdistance ruterne.


http://www.busine...ange-ruter


Ja jeg tror at sas kender alt til domino effekten...................................

Oprettet af Anonym Bruger d. 20/08-2012 23:35
#7

Jeg håber personligt på at SAS beholder Bangkok ruten. Ikke fordi jeg har fløjet med dem men fordi det betyder færre direkte pladser og formentligt stigende priser til følge.

Jeg giver gerne lidt ekstra for at kunne slippe for mellemlandgingen. Men der er grænser.

Oprettet af Webmaster d. 21/08-2012 05:00
#8

vandango skrev:

ost22 skrev:

Det kan da godt være SAS stopper flyvningerne til BKK, men de skjuler det godt. På deres hjemmeside kan man stadig købe billetter til SK 972 og 973 i både maj og juni 2013.


SAS er i hvert fald temmelig hårdt presset på langdistance ruterne.


http://www.busine...ange-ruter

Check-in.dk har fået lavet et lille overblik over sommerens problemer hos SAS:
- SAS-mareridt fortsætter på langdistanceruter

Og hvad en af direktørerne mener kan læses her:
- SAS-direktør: Vi skal forbedre os!

Oprettet af jc d. 21/08-2012 07:44
#9

ost22 skrev:

Det kan da godt være SAS stopper flyvningerne til BKK, men de skjuler det godt. På deres hjemmeside kan man stadig købe billetter til SK 972 og 973 i både maj og juni 2013.


De skriver også at de flyver med A340, hvor de så end skal få deres maskiner fra? Ligeledes skal der ifølge SAS også stadig flyves med A340 til Shanghai, Beijing og Tokyo - og så også San francisco fra 8/4. Det kræver minimum 10-11 A340 at klare den opgave, så et eller andet skal der ske.

Oprettet af phom d. 21/08-2012 12:26
#10

Det kunne værre spændende at vide, om det er maintenance der forgår ude i Bangkok i de 10 timer flyet er derude, og om der er andre fjerntliggende lufthavne, hvor flyene står i langt tid.

For det lyder ikke som om at de sparer noget ved at lave maintenance ude i Bangkok, når flyet ofte mangler i København.

Jeg kunne godt forstille mig at det vil koste passager der kommer langt fra Bangkok hvis de flytter hjemrejsetidspunktet fra Bangkok, til fx klokken 14:30, men det kan dog lade sig gøre.

Oprettet af 30411717 d. 21/08-2012 15:14
#11

ost22 skrev:

Det kan da godt være SAS stopper flyvningerne til BKK, men de skjuler det godt. På deres hjemmeside kan man stadig købe billetter til SK 972 og 973 i både maj og juni 2013.
sas stopper ikke på ruten til bangkok men di laver om på det så di ikke flyver vær dagTil hest

Oprettet af Lung Yao d. 21/08-2012 16:11
#12

At man kan købe billetter til Maj - Juni 2013 er ingen garanti på at ruten stadigt beflyves af selskabet til den tid .
(Cimber-Sterling solgte også billetter videre til sidste dag, selv om nogle i selskabet måtte vide at de var ved at gå konkurs).


.

Oprettet af natty d. 21/08-2012 16:17
#13

30411717 skrev:

sas stopper ikke på ruten til bangkok men di laver om på det så di ikke flyver vær dagTil hest


Er det noget du gætter eller er du i besiddelse af en baggrundsviden? Hvad er kilden så.

SAS kan ikke engang melde ud hvad som skal ske.

Fra linket tidligere:
SAS kunne tidligere på sommeren offentliggøre, at selskabet den 8. april næste år åbner en rute fra København til San Francisco samt øger med tre ugentlige afgange fra København til New York.

Udvidelsen af trafikprogrammet skal ske indenfor rammerne af den eksisterende flåde på 11 langdistancefly, hvorfor der må lukkes ned for kapaciteten på andre ruter for at få det hele til at hænge sammen.

"Vi er endnu ikke klar til helt at melde ud, hvad det er for nogle tilpasninger, der kommer. Der er ikke plads til at udnytte den eksisterende flåde mere, end det, vi gør i dag. Men vi arbejder med forskellige løsninger for at skabe ekstra kapacitet," understreger Flemming Jensen fra SAS.

Men lidt modstridende oplysninger de kommer med: Udvidelsen skal ske inden for den ekstisterende flåde, og så alligevel: vi arbejder med løsninger for ekstra kapacitet.

Noget kunne tyde på codeshare med Thai og Lufthansa. SAS og Singapore har endvidere indgået et Joint Venture ,som venter på myndighedernes godkendelse.
En ting er sikkert: SAS skal nok få dig afsted med partnere, selvom de lukker ruten ned og du har købt en SAS biillet.

Redigeret af natty d. 21/08-2012 16:30

Oprettet af 30411717 d. 21/08-2012 19:49
#14

natty skrev:

30411717 skrev:

sas stopper ikke på ruten til bangkok men di laver om på det så di ikke flyver vær dagTil hest


Er det noget du gætter eller er du i besiddelse af en baggrundsviden? Hvad er kilden så.

SAS kan ikke engang melde ud hvad som skal ske.

Fra linket tidligere:
SAS kunne tidligere på sommeren offentliggøre, at selskabet den 8. april næste år åbner en rute fra København til San Francisco samt øger med tre ugentlige afgange fra København til New York.

Udvidelsen af trafikprogrammet skal ske indenfor rammerne af den eksisterende flåde på 11 langdistancefly, hvorfor der må lukkes ned for kapaciteten på andre ruter for at få det hele til at hænge sammen.

"Vi er endnu ikke klar til helt at melde ud, hvad det er for nogle tilpasninger, der kommer. Der er ikke plads til at udnytte den eksisterende flåde mere, end det, vi gør i dag. Men vi arbejder med forskellige løsninger for at skabe ekstra kapacitet," understreger Flemming Jensen fra SAS.

Men lidt modstridende oplysninger de kommer med: Udvidelsen skal ske inden for den ekstisterende flåde, og så alligevel: vi arbejder med løsninger for ekstra kapacitet.

Noget kunne tyde på codeshare med Thai og Lufthansa. SAS og Singapore har endvidere indgået et Joint Venture ,som venter på myndighedernes godkendelse.
En ting er sikkert: SAS skal nok få dig afsted med partnere, selvom de lukker ruten ned og du har købt en SAS biillet.
,,,, ser du jeg gætter ikke men jeg kan bare ikke sige mer en det men vent og se vis du ikke tor på detTil hest

Oprettet af natty d. 21/08-2012 20:53
#15

Jeg tror dig gerne, da du åbenbart har insiderviden.Smile
Jeg synes faktisk at det ville være "synd" hvis de totalt droppede en af deres historiske ruter.
Først med mange stop via Europa, Mellemøsten, Pakistan, Indien, Thailand og videre til Manila og Tokyo.
Senere fløj de one-stop via Taskent og var med til at starte Thai Airways,

Oprettet af Cobra d. 21/08-2012 21:39
#16

Mon ikke dette kan være løsningen http://www.sas.dk...c&vst=true

Oprettet af Anonym Bruger d. 21/08-2012 21:43
#17

natty skrev:
Noget kunne tyde på codeshare med Thai og Lufthansa. SAS og Singapore har endvidere indgået et Joint Venture ,som venter på myndighedernes godkendelse.
En ting er sikkert: SAS skal nok få dig afsted med partnere, selvom de lukker ruten ned og du har købt en SAS biillet.


Ingen tvivl om at de sikkert vil sende folk der køber billet med en partner. Men det er godtnok surt at købe en direkte billet med SAS og så feks ende med et stopover i frankfurt og videre med lufthansa (hvis fly har ringere komfort end SAS og Thai's fly) så ville jeg da hellere købe den billigste stopover billet og spare pengene.

Oprettet af milex d. 22/08-2012 00:34
#18

Cobra skrev:

Mon ikke dette kan være løsningen http://www.sas.dk...c&vst=true


Der er ingen af de nye fly der nævnes der kan flyve til BKK uden diverse mellemlandinger.

Så det løser ikke noget.

Oprettet af natty d. 22/08-2012 01:52
#19

Hvis I står med billet fra SAS og skal flyve en anden vej, så KRÆV jeres 100% Eurobonus.

Oprettet af Webmaster d. 14/09-2012 09:49
#20

Københavns Lufthavn er blevet den store kampplads for Asien-trafik. SAS flyver med fyldte fly. Finnair vokser med op til 75 procent og Emirates indsætter større fly.

Lysten og mulighederne for at komme til Asien fra Københavns Lufthavn bare stiger og stiger. Således melder luftfartsselskaberne om stopr vækst eller helt fyldte fly på ruterne østover.

Finnairs trafik fra København til Beijing via Helsinki er vokset med 60 procent i årets første otte måneder i forhold til 2011. På selskabets ruter til de tre japanske byer Tokyo, Nagoya og Osaka voksede trafikken fra København med 45 procent i august. På Bangkok-ruten steg Finnairs passagertal fra København med 75 procent i august.

Samme vækst kan man ikke prale med hos konkurrenten SAS. Men det er der en god forklaring på.

”Det er svært for SAS at vokse med 75 procent, når vi i forvejen flyver med fyldte fly,” siger Simon Pauck Hansen, Vice President for Partners og Intercontinental Network i SAS.

Det skandinaviske selskab flyver fra København direkte til Tokyo, Beijing, Shanghai og Bangkok. Star Alliance-partnerne Singapore Airlines og Thai Airways forbinder også København med Asien via Singapore og Bangkok.

Blandt de der også nyder godt af den stadigt større trafik til Asien fra Amager-lufthavnen, er de tre mellemøst-selskaber Emirates, Qatar Airways og Gulf Air. Alle tre selskaber har gjort deres hjemmelufthavne på den Arabiske Halvø til superhubs, som forbinder Europa, Afrika og Nordamerika med Asien og Australien.

Især Emirates tager godt for sig af den københavnske vækstkage. Da selskabet 1. august sidste år åbnede ruten med daglige flyvninger mellem København og trafikknudepunktet i Dubai var det med en Airbus A330-200 med plads til 237 passagerer. Lige siden har selskabet gentagne gange sat større fly ind på ruten, og fra 1. februar næste år vil ruten blive betjent af en Boeing 777-300ER med plads til 427 passagerer på to klasser. Det bliver det største fly, som flyver i fast rutefart til og fra København. I dag er Thai Airways’ Boeing 747-400 fly størst ved jetbroerne i København.

Læs nærmere på:
http://www.check-...leID=67272


Fra 1. februar 2013 vil Emirates øge kapaciteten på ruten fra Dubai til København med årligt 50.000 flysæder, når der indsættes et kæmpefly med plads til 427 passagerer. Det skaber forventning om to daglige afgange indenfor 12 til 18 måneder.

Da Emirates rutenummer EK151 den 1. august sidste år kl. 13.10 satte landingshjulene på banen i Københavns Lufthavn, markerede det åbningen af Dubai-selskabets 27. rute i Europa og rute nr. 114 på globalt plan.

Åbningen blev foretaget med et tre-klasses Airbus A330-200 fly med plads til 237 passagerer. Sidenhen har Emirates i flere omgange indsat større kapacitet på den daglige flyforbindelse mellem Danmark og ørkenemiratet.

Den 1. februar næste år vil Emirates så endnu engang opgradere. Her vil man indsætte en to-klasses Boeing 777-300ER med plads til ikke færre end 427 passagerer. Flyet er indrettet med 42 sæder på Business Class og 385 sæder på Economy Class.

"Emirates kan bekræfte, at vi fra 1. februar 2013 indsætter en Boeing 777-300 i en to-klasses konfiguration på København-ruten. Ligesom ethvert andet flyselskab gennemgår og justerer Emirates løbende sin flåde med henblik på at sikre, at vi efterkommer kundernes efterspørgsel og kommercielle behov så effektivt som muligt," siger Teddy Zebitz, der er Area Manager Nordic Countries hos Emirates.

Vælger Emirates at følge den udviklingsmodel, som man har benyttet på de øvrige europæiske ruter, vil næste skridt formentlig være en opgradering til to daglige afgange. Det er i hvert fald, hvad der er sket på andre europæiske ruter, når man har nået "loftet" med det største Boeing 777-fly.

Et godt bud vil derfor være, at Emirates senest i foråret 2014 indsætter en ekstra daglig afgang mellem Dubai og København. Denne vurdering deles et langt stykke hen ad vejen af Københavns Lufthavn.

"Ud fra rutens udviklingspotentiale ville det ikke være utænkeligt at Emirates ville kunne gå dobbelt dagligt fra vinterfartplanen 2013/14, men det er selvfølgelig en afgørelse, der ligger hos selskabet," siger pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavn.

Læs nærmere på:
http://www.check-...leID=67280