Debatemne: Thailand Portalen (version 2004) :: Mærsk betaler thai-søfolk 8,5 kr. i timen

Oprettet af thaikurt1 d. 04/04-2011 03:12
#1

Hvis det er sandt at en af Danmark riges bruge billig arbejderkraft
Så er det godt at Fagforbundet 3F har taget sagen op.

Når jeg se hvad en dansk ejer bar giver thaikvinder der arbejder er det
kan man sidestille med hvad Mærsk betaler thai-søfolk forskelle er bare
at her er der ingen der griber ind og forlanger at de få mere i løn.

http://www.busine...r.-i-timen

Oprettet af chris70 d. 04/04-2011 03:55
#2

Billig arbejdskraft er god arbejdskraft og det er mere end de kan tjene på et Thailands skib.

På grund af det er danske søfolk en saga blot og dansk hyre får de aldrig, de er sikkert godt tilfreds. De kan sende 10,000 hjem hver måned, spørg deres familie om de er tilfreds.? Det er med kost og logi.

Oprettet af thaikurt1 d. 04/04-2011 04:14
#3

Thai-søfolk tjene 1632 DKK hver måned i løn det er så 9413.8656 THB dagen kurs

Redigeret af thaikurt1 d. 04/04-2011 04:24

Oprettet af Fido d. 04/04-2011 04:50
#4

Det er så også en sanhed med modificationer ... de er ikke ansat som sømænd, men til rengøring og maling - altså som en slags ufaglært arbejdskraft.

Oprettet af FarangDingDong d. 04/04-2011 06:13
#5

thaikurt1 skrev:
Thai-søfolk tjene 1632 DKK hver måned i løn det er så 9413.8656 THB dagen kurs


Det er grundløn. Arbejde udover dette giver overarbejdstimer samt tillæg for arbejde weekend og helligdage. Derudover får "foreman" et ekstra tillæg.
Der er ingen thai'er der tager afsted i 6 måneder for kun at arbejde 48 timer om ugen og så trille tommelfingre resten af tiden. Alt det arbejde der er tilladt inden for hviletidens rammer får de på lønsedlen og så er det som regel arbejde i stille og roligt tempo, Dette er ultra luksus for de fleste thai'er og de er glade for det og det er en kæmpe change at få sådan et job.

Oprettet af bannok d. 04/04-2011 16:52
#6

Jeg ved ikke om det er ultra luxus for en Thai at arbejde for under 10000 bath om måneden og så være væl fras familien i et halvt år, en bygningsarbejder i Bangkok kan tjene mere for mindre arbejds tid, og en bygningsarbejder i Thailand er også ufaglært.

Et hollandsk rederi som har nogle skibe i Thailand for øjeblikker har nogle Thai Trainee ombord og de får 16000 bath om måneden og skal være ombord i 3 måneder og så hjemme i en måned.

Nu er jeg selv sømand så jeg kender lidt til erhvervet, og det lyder ikke særlig godt det 3F kommer med, men de er også vandt til at male fanden på væggen, men så vil jeg i samme ombæring at Mærsk betaler ikke ret godt, de betaler så lidt som muligt og kræver så meget som muligt, det trods alt en logisk forklaring på hvirfor de tjener så meget, Mærsk er utrolig dygtige til at få deres ansatte til at løbe stærkt for en lille løn.

Oprettet af TG950 d. 04/04-2011 17:13
#7

sådan har det sgú altid været i Hr. Møllers Firma, før Thaierne var det Fillipinerne men de er ved at være for dyre nu om dage, og før Filliflapperne var det kineserne ja sådan kan vi blive ved, det vil aldrig tage nogen ende i Hr. Møllers Firma, de vil altid finde billiger løsning.

personaleplejen taler vi ikke om i Hr. Møllers imperium.

husk altid Hr. Møllers motto : med retidig omhu.

Oprettet af b_j3ns3n d. 04/04-2011 17:15
#8

der skal drastiske midler til at lave milliard overskud år efter år efter år Smile

Oprettet af bannok d. 04/04-2011 17:38
#9

Jeg sejlede i A.P. Møller for lidt mere end 20 år siden, og da havde vi også Thai gang som vi kandte det dengang, de var omkring 18 mand, de arbejdede ca 12 timer om dagen, som regel holdt de fri søndag, så vidt jeg husker fik de 1 US dollar i timen, for 20 år siden fik du noget mere for en dollar i Thailand end i dag, så jeg synes det går den forkerte vej.

Jeg arbejdede i Indien for nogle år tilbage og der fand jeg ud af at den ene inder ombord på skibet kun fik 80 US dollar om måneden, han var ansat gennem et indisk crewing selskab, skibsrederen betaler noget mere for den stakkels inder, men det snupper crewing agenten, det skal han bruge til sin ferie med familien og andre ting.

Folk der ikke er i det her erhverv har ringe anelse om hvor beskidt crewing agenterne opfører sig, det er helt forfærdeligt, skibsrederen har selfølge også et ansvar. Nu om dage er det så moderne at snakke om social responsibility og andre fine fraser, men det er kun fine ord og inted andet, social responsebility eksisterer ikke for en arbejdsgiver i den 3. verden, i hvert fald ikke havd vi kalder socialt ansvar.

Oprettet af TG950 d. 04/04-2011 19:08
#10

bannok skrev:
Jeg sejlede i A.P. Møller for lidt mere end 20 år siden, og da havde vi også Thai gang som vi kandte det dengang, de var omkring 18 mand, de arbejdede ca 12 timer om dagen, som regel holdt de fri søndag, så vidt jeg husker fik de 1 US dollar i timen, for 20 år siden fik du noget mere for en dollar i Thailand end i dag, så jeg synes det går den forkerte vej.

Jeg arbejdede i Indien for nogle år tilbage og der fand jeg ud af at den ene inder ombord på skibet kun fik 80 US dollar om måneden, han var ansat gennem et indisk crewing selskab, skibsrederen betaler noget mere for den stakkels inder, men det snupper crewing agenten, det skal han bruge til sin ferie med familien og andre ting.

Folk der ikke er i det her erhverv har ringe anelse om hvor beskidt crewing agenterne opfører sig, det er helt forfærdeligt, skibsrederen har selfølge også et ansvar. Nu om dage er det så moderne at snakke om social responsibility og andre fine fraser, men det er kun fine ord og inted andet, social responsebility eksisterer ikke for en arbejdsgiver i den 3. verden, i hvert fald ikke havd vi kalder socialt ansvar.


forhyrings branchen inden for det maritime har altid været den rene Mafia/Gangster verden, om det så er Thai - Filliflap eller noget andet relaterert.

man skal heller ikke glemme at ud over den hyre forhyrings bossen får af rederiet for at skaffe billig arbejdskraft også tager en god del af kagen fra den forhyrede typisk mellem 10 > 20 % alt efter hvor grisk han er.