Thai Airways fik endnu et stort underskud i regnskabsårets tredje kvartal, hvor nettotabet blev 4,7 milliarder thailandske bath i forhold til et tab på 3,7 milliarder bath i samme periode sidste år.
Driftsindtægterne faldt også i tredje kvartal til 46 milliarder bath, hvilket er fire procent lavere end driftsindtægterne i samme periode sidste år.
Thai Airways måtte notere det dårlige resultat på trods af, at det lykkedes for selskabet at reducere driftsomkostningerne i tredje kvartal med tre procent til 50,8 milliarder bath. Det er primært udgifterne til brændstof, som er faldet, mens eksempelvis personaleudgifterne er vokset.
Konkurrence
I en pressemeddelelse i forbindelse med regnskabet påpeger Thai Airways’ koncernchef Sumeth Damrongchaitham, at adskillige negative faktorer i øjeblikket påvirker luftfartsindustrien, hvilket får flere flyselskaber til at opgive driften. Thai Airways-chefen henviser blandt andet til den verdensøkonomiske situation, vedvarende stærk aggressiv markedskonkurrence, teknologiske problemer og politisk uro over hele kloden.
Thai Airways blev i tredje kvartal blandt andet påvirket af en stærk thailandsk valuta, ligesom man betalte den maksimale fratrædelsesgodtgørelse på 400 dages løn til en række ansatte med mere end 20 års anciennitet. Derudover blev Thai Airways påvirket af forsinkelser i motorreparationer fra motorproducenternes side.
Det thailandske flyselskab transporterede i tredje kvartal 6,6 millioner passagerer, hvilket er 0,8 procent flere end i samme periode sidste år. Passagervæksten var større end væksten i kapaciteten og dermed blev belægningsgraden forbedret med 2,5 procentpoint til 80 procent.
Håb for fremtiden
Sumeth Damrongchaitham forventer, at tabene i fjerde kvartal vil begrænse sig til to milliarder bath. Fjerde kvartal er traditionelt højsæson for Thai Airways, når turister fra blandt andet Europa strømmer til Thailand.
Læs nærmere på: Check-in.dk
Newsman @ Thailand Portalen
------------------------------------------
Find også Thailand Portalen på:
Facebook - Youtube - X (Twitter) - Bluesky
Thai Airways er færdigt. De har kun flere rejsende fordi de har har kørt kampagner til at være med blandt andre flyselskaber. Konkurrencen tilbyder langt mere valuta for pengene. Sætter mig nødigt ind i deres gamle slidte skrot flyvere igen.
Jeg håber inderligt de lukker og slukker og et nyt Thailandsk flyselskab kan komme på banen.
De thai-fly der betjener Skandinavien er 4-7 år gamle, kan vel næppe betegnes som skrot.
Dit inderlige håb går næppe i opfyldelse da hoved-aktionæren i THAI er den thailandske stat.
Men det står dig jo heldigvis frit for at flyve med hvilket selskab du vil.
Jeg er glad for der er andre muligheder end Thai Airways. Hellere et par timer ekstra end at flyve med dem og deres dårlige service.