Se indlæg
 Udskriv debat
Er det ulovligt fravær, hvis man som forælder tager sit barn 14 dage til Thailand uden for ferien?
Webmaster
Er det ulovligt fravær, hvis man som forælder tager sit barn 14 dage til Thailand uden for ferien?

- Reglerne om registrering af fravær bliver ikke ændret. Så det afhænger af, om skolelederen har godkendt fraværet. I dag gælder det, at sygdom eller lignende, samt fravær, der er godkendt af skolelederen, er lovligt fravær. Alt øvrigt fravær, der ikke falder i de kategorier, er ulovligt fravær. Når skolelederen skal vurdere, om han eller hun vil godkende en elevs anmodning om fravær (til for eksempel at holde ferie udenfor skoleferierne), skal der foretages en konkret vurdering af den pågældende elevs behov for at holde fri sammenholdt med det afbræk i undervisningen, som en imødekommelse vil indebære. Hvis skolelederen ikke kan godkende fraværet, så kan en ferie i Thailand være ulovligt fravær.

Er det lovligt fravær, hvis blot man beder skolen om lov til at tage sit barn med på skiferie uden for ferien?

- Samme som ovenfor. Det afhænger af, om skolelederen har godkendt fravær.

Der kan blive skåret i forældreydelsen, forstår man. Hvor meget kan der blive tale om?

- Hvis en elev har mere end 15 procent ulovligt fravær i et kvartal, skal kommunen træffe afgørelse om bortfald af børne- og ungeydelsen, så den bortfalder helt i det efterfølgende kvartal. Afgørelsen skal leve op til forvaltningslovens krav om partshøring. Skolelederen vil efter omstændighederne skulle bekræfte, at eleven rent faktisk har over 15 procent i fravær, som led i behandling af sagen.

Ovenstående er lidt af reglerne i ghettoplanen, og det er altså ligegyldigt om man bor i Gellerupparken eller Gentofte.

Læs nærmere på: https://www.dr.dk...gene-ryger
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
lincoln1242
Jeg synes det er ok at man indfører sådanne regler. I min verden er kun sygdom, og andre udefra kommende omstændigheder, man ikke selv er herre over, lovligt fravær. Jeg ved godt at mange forældre hiver ungerne ud af skolen uden for ferierne, da de ellers ikke ville kunne komme til at holde ferie sammen.

Heldigvis ser der ud til at blive et element af individuel vurdering, når det skal afgøres om der er tale om lovligt fravær. Så kan en skoleleder sige til mønsterelevens forældre at fraværet er ok, mens skulkeren, der ikke fagligt er up-to-date, ikke kan få godkendt fraværet.

Hvis fraværet ikke godkendes, så kan det blive svært at placere 14 dages (10 skoledages) ferie. Hvis der i gennemsnit er 60 skoledage i et kvartal, så vil 10 dages ferie give et fravær på ca. 17%. Så må forældrene kringle det ved enten at lægge ferien, så den ligger i slutningen af ét kvartal, og begyndelsen af det næste, eller lægge ferien i perioder med helligdage.

Men som sagt tror jeg ikke at det bliver et problem for de elever, der er fagligt med.

Måske kan denne kultur også lære børnene at fravær er et privilegium, og ikke en ret. Når man hører studerende på de videregående uddannelser mene at det er en menneskeret ikke at følge undervisningen og at det er helt fint at have en fraværsprocent på 32, fordi de ”er ved at undergå en forandring fra barn til voksen” – eller en anden syg undskyldning – så er der vist brug for en holdningsændring.

farao54
Dengang mine børn gik i skole flåede vi dem altid ud af skolen i uge 5, for at have råd til en uges skifere for 5. Nu har vi heldigvis været velsignet med børn, der var med i forreste række, så vi har aldrig haft skrupler på den konto. Det blev dog også dengang, taget op til debat mellem kollegaer og venner.
Jeg støtter reglerne, som de er nu, og ville naturligvis have det med i overvejelserne, hvis jeg havde skolesøgende børn i dag... Tror dog ikke jeg ville gøre det anderledes, end vi gjorde i 90'erne.
Havde et af mine børn problemer med at følge med i skolen, ville det naturligvis være en anden sag...

JohnBKK
Har ikke børn, heldigvis... Men jeg kommenterer gerne, for disse åbenbart skærpede regler er kun lavet for at alle low-IQ udlændinge bliver på skolebænken og ikke fiser til syden hver og hver anden måned når der endnu engang er en eller anden idiotisk Mujaffa helligdag/uge/måned der skal fejres. Endvidere misbruger de krabater alt det overtroiske ævl til lige at klemme 2-3 ugers badeferie ind i programmet.

Summa summarum:

Igen strammes reglerne for indfødte danskere, fordi low-IQ stammerne ikke fatter fællesskabet, tilliden, sammenholdet, men kun p!sser på alt og alle mens de rager til sig af goder med deres middelaldervoldsmanual som støtte, fuck dem..

lincoln1242
JohnBKK skrev:

Har ikke børn, heldigvis... Men jeg kommenterer gerne, for disse åbenbart skærpede regler er kun lavet for at alle low-IQ udlændinge bliver på skolebænken og ikke fiser til syden hver og hver anden måned når der endnu engang er en eller anden idiotisk Mujaffa helligdag/uge/måned der skal fejres. Endvidere misbruger de krabater alt det overtroiske ævl til lige at klemme 2-3 ugers badeferie ind i programmet.

Summa summarum:

Igen strammes reglerne for indfødte danskere, fordi low-IQ stammerne ikke fatter fællesskabet, tilliden, sammenholdet, men kun p!sser på alt og alle mens de rager til sig af goder med deres middelaldervoldsmanual som støtte, fuck dem..

Jeg er helt enig, JohnBKK.

Men du skriver badeferie - mener du ikke bedeferie? Grin

JohnBKK
Ups, lincoln, klart nok, tak for rettelsen..

Wink

lincoln1242
Jeg har heller ingen børn, og det er et positivt fravalg, jeg har gjort mig. Men man behøver jo heller ikke have børn for at have en mening om dem og alt det, der følger med.

I min folkeskoletid havde jeg en del fravær; mest pga. af mobning. Det var dengang, hvor flipper-forældrene og lærerne (enten med lilla ble viklet om knolden eller Jesus frisure) blot mente at børnene selv skulle finde ud af det indbyrdes. Den opfattelse er heldigvis ændret, for mobning mellem børn er ikke blevet mildere med årene, tværtimod. I dag får mobningen Guantanamo til at ligne en søndagsskole.

Men jeg kom helskindet ud af folkeskolen, og havde lært at vælge mine (få) venner med største omhu.
I min handelsskoletid gjorde jeg det til et mantra at undgå fravær for enhver pris, og kunne efter 3 år præsentere en fraværsprocent på 0%. Og den livsindstilling (eller stædighed, om man vil) tog jeg med mig ind i mit arbejdsliv. Efter foreløbig 22½ år på arbejdsmarkedet har jeg endnu ikke haft en sygedag (7-9-13).

Til gengæld regner jeg med at forlade arbejdsmarkedet 7-8 år før tid (for egen regning) – man skal stoppe mens legen er god! Grin

Nå, det var vist sidespring ift. tråden…

sudsakhon
Jeg har førhen undervist på et erhvervsakademi, hvor vi havde en tommelfingerregel om max 15 % fravær.

-Det skal siges, at eleverne var over 18.

Mange elever havde en fejlopfattelse, trods at det var bøjet i neon for dem, at de 15 % fravær var en konkret vurdering, men de bildte sig ind, at de var på den sikre side med f.eks. 14,9 %

Jeg har mange gange fortalt, at for mig, der skulle indstille til eksamen, var der en slags fravær. Og det var fravær.

Vel kunne man da få lovligt fravær, men det talte stadig med i "regnskabet".
Forskellen lå i om jeg indberettede studieinaktivitet til SU.

Jeg underviste i kemi, hvor eleverne skulle have deltaget i alt laboratoriearbejde. Det var vanskeligt, at erstatte timer, man ikke havde deltaget i det praktiske arbejde, men der var da dygtige elever, der formåede at tage vare på deres egen læring og planlægge sig ud af et fravær.
-Især hvis de viste, at de havde check på pensum.

Desværre hang det som regel sådan sammen, at det var de svageste elever, der havde mest fravær.
Dem smed jeg ud ganske kort tid efter, at det står klart at videre deltagelse i klassen var spild af min og deres tid.

Eleven kunne så gå hele modulet om. Der var optag to gange om året.
Faktisk havde vi opnået et godt studiemiljø, der mindede om fremmøde på en seriøs arbejdslads.

Ville jeg acceptere at en elev tog på ferie?
Måske, men det kom an på om samtlige laboratorieforsøg blev udført af eleven.
Der er ikke noget, der hedder at kunne kopiere resultater.. Undertegnede skulle observere det praktiske arbejde og godkende de udarbejdede journaler..

Det er lidt anderledes i folkeskolen. Der kan børn ikke sådan "blive smidt ud"..

De mest problematiske elever bliver bare sendt i ring mellem de forskellige folkeskoler i distriktet..

Så skaber en unge problemer et sted, transporteres problemet bare videre. Der er hele tiden en kombination af problembørn, der især efter den store fokus på "inklusionen", dukker op i forskellige kombinationer i de forskellige klasser.
Det kan være lidt af et lotteri at have børn i den kommunale folkeskole.
Redigeret af sudsakhon d. 12/05-2018 22:52

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
juj
Gu det ændret fordi de avekatte, der har stort fravær i forvejen, tager ungerne ud af skolen det er stoppet.

Da datteren var lille, pengene små. Der skulle jo være penge til bil og Harley Tuttelu Tralla. Tog vi hende altid ud en uge eller 2 når vi skulle på ferie. Altid i Januar eller Febuar. Der var billeterne billigst og vejret surt i Danmark.

Rejse selskaberne tog sig alt for godt betalt i ungens skole ferier ellers havde vi ikke råd til en rimelig kvalitet. Konen havde så nogle af skolebøgerne med og de læste lidt hver dag, så hun ikke kom for langt bag efter. Aftalte med læren hvad tøsen skulle lave af lektier. Så ingen problemer fra den front

Man måtte ikke, men der blev set gennem fingrene med det. Ellers var der en del børn der ikke kom ud at rejse. Men det jo umuligt at be de ave om at læse et par timer hver dag. Med mindre det er koran læsning.Headbanger

Spring til debat: