Se indlæg
 Udskriv debat
Info om det blå sygesikringskort
energy
Fra 1. august 2014 kan du ikke længere bruge det gule sundhedskort som rejseforsikring. I stedet skal du benytte det blå EU-sygesikringskort eller en privat rejseforsikring.

Du kan bestille det blå EU-sygesikringskort, hvis du har et CPR-nummer, bor i Danmark og er statsborger i et EU-land eller i Norge, Island, Liechtenstein eller Schweiz. Du kan bestille kort til dine børn og ægtefælle, hvis de bor på din adresse.

Det betyder at fremover vil personer som ikke er statsborger i EU ikke være dækket, hvis man tager en tur til f.eks. Sverige og får brug for akut lægehjælp.

sudsakhon
En bonusinfo er, at man efter 1. august ofte er forpligtet til at medbringe det blå sygesikringskort på rejser indenfor EU/EØS, også hvis man har en rejseforsikring. (check forsikringsbetingelserne)
evt.
Grunden er indlysende, at forsikringsselskabet søger regres for en del af udgifterne. Og man er som forsikringstager altid forpligtet til at minimere omkostninger. Ellers kan man hænge på en del af regningen

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Philo
Blot til info...

Jeg sendte g.d. en mail til min hjemkommune, hvori jeg skrev som nedenfor anført:

Goddag,

Jeg vil gerne have oplyst hvordan vi skal forholde os ved bestilling af ovennævnte kort til min hustru. Hun er thailandsk statsborger, men har permanent opholdstilladelse i Danmark.

Tilsyneladende kan kortet ikke bestilles på samme måde som til danske statsborgere.

Jeg modtog hurtigt et retursvar:

Kære xxxxxx.

Man skal være dansk eller EU-borger for at få et EU-sygesikringskort eller gift med en EU-borger.

Da xxxxxxx er din ægtefælle har jeg i dag bestilt et EU-sygesikringskort til hende, men I skal være opmærksomme på, at der i øjeblikket er lang leveringstid – ca. 4 uger.

Med venlig hilsen

xxxxxxxxxx
Borgervejleder

Stenløse Rådhus
Rådhustorvet 2
3660 Stenløse

Så det er måske på tide at bestille kortet til jeres respektive hustruer.

Med venlig hilsen

Philo

energy
Philo skrev:

Blot til info...

Jeg sendte g.d. en mail til min hjemkommune, hvori jeg skrev som nedenfor anført:

Goddag,

Jeg vil gerne have oplyst hvordan vi skal forholde os ved bestilling af ovennævnte kort til min hustru. Hun er thailandsk statsborger, men har permanent opholdstilladelse i Danmark.

Tilsyneladende kan kortet ikke bestilles på samme måde som til danske statsborgere.

Jeg modtog hurtigt et retursvar:

Kære xxxxxx.

Man skal være dansk eller EU-borger for at få et EU-sygesikringskort eller gift med en EU-borger.

Da xxxxxxx er din ægtefælle har jeg i dag bestilt et EU-sygesikringskort til hende, men I skal være opmærksomme på, at der i øjeblikket er lang leveringstid – ca. 4 uger.

Med venlig hilsen

xxxxxxxxxx
Borgervejleder

Stenløse Rådhus
Rådhustorvet 2
3660 Stenløse

Så det er måske på tide at bestille kortet til jeres respektive hustruer.

Med venlig hilsen

Philo

Det var en super information, så mon ikke det også gælder dem som kun har midlertidig opholdstilladelse. Jeg vil fluks skrive til min kommune.

Frank
Ja - jeg tror, at det er en god idé at være ude i god tid. Så vidt jeg har hørt, så er man allerede tidsmæssigt presset i forhold til at få trykt og udsendt kort til alle danskere til tiden.

Jeg bestilte til konen i december, og vi har endnu ikke modtaget noget kort. OK- det er nok ikke et udtryk for leveringstid, men måske i stedet, at bestillingen er faldet ned bag et skrivebord.

Jeg har ikke fået rykket for det, så det var fint at blive mindet om det. Man ved jo aldrig hvornår man pludselig har behov for at se en flyver fra indersiden, vel?

sudsakhon
Man kan som ægtefælle til en EU borger få udstedt det blå sygesikringskort. Der er således ikke krav om tidsubegrænset opholdstilladelse.

Hvis man ikke kan nå at få det udstedt, er min anbefaling at tegne en privat forsikring (det ville jeg nok gøre alligevel)

Mange almindelige indboforsikringer indeholder en rejseforsikring, der dækker hele familien.

Det er værd at checke.

Kan man ikke nå at få udstedt kortet er det en (forsikringsmæssig) tilstrækkelig grund til ikke at skulle til regnskab for øgede omkostninger ved regres.

Det er muligvis også tilstrækkeligt, i god tro, at have glemt kortene, hvis de er udstedte.
Men der er ingen grund til at strække sit "held"
Redigeret af sudsakhon d. 12/06-2014 22:43

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
maik
For mig betyder indførelsen af det blå sygesikringskort helt konkret at min rejseforsikring stiger med ca. 100 kr. om året. Dette til trods for at de fleste af mine rejser går til Sydøstasien, og det dermed ingen betydning har om jeg har et gult eller et blåt sygesikringsbevis.

Men på den anden side, hvad kan man få for 100 kr.? En kasse øl. Og jeg ville nok ikke tage skade af at drikke én kasse øl mindre om året – selvom jeg nok alligevel ikke gør det. Cheers
I fiktionen findes adgangen til virkeligheden …

maikjensen.dk

http://www.maikjensen.dk
Bjarne
Jeg er lige på vej ned fra det røde felt. Har netop bestilt blåt EU-sygesikringskort via nettet. Det gik fuldstændig gelinde. Bortset fra, at muligheden for også at bestille til "ægtefælle der bor på samme adresse" ikke fungerede.
Derfor telefon til Herning Kommunes Borgerservice, hvor den kvindelige medarbejder såmænd var vældig sød. Men....:
Din kone har ingen selvstændige rettigheder, men hun kan få et sygesikringskort gennem dig.

Fanden til besked, når fruen har haft fast arbejde og betalt skat ubrudt i 12 år.

Nu skulle kortet så være på vej med Postmand Per. Så kan vi ringe igen om et år og få samme besked igen. Kortet har nemlig kun en gyldighed på ét år. Det kommer til at afløse det gule, som for fruens vedkommende nu er godt 13 år gammelt.

larsmand
jeg har i dag via internettet og nemid bestilt EU-sygesikringskort.....
følgende tekst kom op på min skærm da jeg bestilte:

Bestil EU-Sygesikringskort
Du kan anvende denne service hvis du opfylder alle følgende punkter:

Bor i Danmark.
Er statsborger i et EU-land, Norge, Island, Liechtenstein eller Schweiz.
EU-Sygesikringskortet er normalt gyldigt i 5 år, hvis du bor i Danmark varigt.
Hvis du arbejder, opholder dig eller bor i udlandet eller hvis du modtager pension fra udlandet gælder der særlige regler.
Kontakt kommunen herom.

Du kan bestille kort til dine børn og din ægtefælle, men kun hvis den / disse person(er) bor på samme adresse, som dig selv
Angiv om du/I skal arbejde, opholde dig eller bo i udlandet eller om du modtager pension fra udlandet.
Klik herefter på knappen "Bestil kort".

Så med mindre den thailandske kone er dansk statsborger falder hun ikke ind under dette kort...
livet er jagt og kvinder....

Bjarne
Hej larsmand
Jeg tror (véd), at du læser teksten en anelse forkert. Der står IKKE, at den thailandske kone ikke falder ind under dette kort, som du udtrykker det. Der står, at hun ikke kan anvende denne bestillingsservice til kortet - altså selv tjekke ind med Nem-id og bestille. Det kan man, hvis man - som der står - "Er statsborger i et EU-land, Norge, Island....".
Ellers må man altså omkring Borgerservice, og det er - måske - også fint nok. Det, der bragte mit kurfyrstelige knaldvand i kog var, at hvis man ikke falder ind under de nævnte regler for at bestille en afløser for det gule sygesikringskort, man har haft i årevis, så betragtes man af systemet åbenbart som "uden selvstændige rettigheder".

larsmand
Bjarne..... Du har naturligvis ret..... Tak for din specificering.....
livet er jagt og kvinder....

Spring til debat: