Se indlæg
 Udskriv debat
Skuffet thailænder frygter udvisning
Webmaster
Bliver thailandske Phongpan Lankhum udvist af Danmark, selvom hun er universitetsuddannet, passer to deltidsjob bl.a. som tolk, taler flydende dansk og betaler sin skat?

Ja, desværre, tænkte hendes samlever, økonomichef Hans Henrik Døssing, da han i december læste om kinesiske Yuying Zhang, der først fik sin uddannelse betalt af Danmark, men bagefter blev udvist på grund af en skilsmisse.

”Efter at vi læste Jyllands-Postens artikler, blev vi nervøse. Vi blev 100 pct. sikre på, at Phongpan vil få et nej til at blive i Danmark, for vi er i næsten samme situation som Yuying Zhang og hendes kæreste. Vi kan ikke risikere at skulle begynde helt forfra,” siger han.

Phongpan Lankhum blev skilt fra en tidligere dansk ægtemand i 2012, og siden juni 2013 har hun ventet på at få afgjort, om hun kan fortsætte med at blive i Danmark. På grund af skilsmissen svækkedes hendes tilknytning til landet, ligesom det skete for kineseren. Og derfor kan hun ende med at miste sit opholdsgrundlag.

Parret besluttede i desperation at gifte sig med en forhåbning om, at kvinden kan få lov til at blive i Danmark. Blot 26 dage efter at den første artikel om Yuying Zhang havde været i avisen, stod et bryllup klar i Balle Kirke i Silkeborg.

Læs nærmere på: Jyllands-Posten
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
phom
http://epn.dk/sam...gjort-alt/

Dansk-thailandsk par lyngiftede sig efter at have læst Jyllands-Posten artikler om en kineser, der blev udvist. Nu frygter parret, at deres ægteskab ikke er nok.
Bliver thailandske Phongpan Lankhum udvist af Danmark, selvom hun er universitetsuddannet, passer to deltidsjob bl.a. som tolk, taler flydende dansk og betaler sin skat?

Ja, desværre, tænkte hendes samlever, økonomichef Hans Henrik Døssing, da han i december læste om kinesiske Yuying Zhang, der først fik sin uddannelse betalt af Danmark, men bagefter blev udvist på grund af en skilsmisse.

”Efter at vi læste Jyllands-Postens artikler, blev vi nervøse. Vi blev 100 pct. sikre på, at Phongpan vil få et nej til at blive i Danmark, for vi er i næsten samme situation som Yuying Zhang og hendes kæreste. Vi kan ikke risikere at skulle begynde helt forfra,” siger han.

Skilsmisse svækker tilknytning

Phongpan Lankhum blev skilt fra en tidligere dansk ægtemand i 2012, og siden juni 2013 har hun ventet på at få afgjort, om hun kan fortsætte med at blive i Danmark. På grund af skilsmissen svækkedes hendes tilknytning til landet, ligesom det skete for kineseren. Og derfor kan hun ende med at miste sit opholdsgrundlag.

Parret besluttede i desperation at gifte sig med en forhåbning om, at kvinden kan få lov til at blive i Danmark. Blot 26 dage efter at den første artikel om Yuying Zhang havde været i avisen, stod et bryllup klar i Balle Kirke

Brylluppet var fantastisk, siger Hans Henrik Døssing. Men da parret i det nye år ringede til Udlændingestyrelsen for at fortælle om ægteskabet, var beskeden nedslående:

”Vi giftede os for at være så sikre som muligt på, at vi ikke ender i en situation som Yuying Zhang. Men vores ægteskab har ingen betydning for den verserende sag, fik vi at vide. Det er grotesk,” siger Hans Henrik Døssing.

Flyttede til Singapore

Parret gav ikke op og flyttede fra Silkeborg til Singapore, som ellers var nødplanen, der kom på tale.

I stedet søgte parret hjælp hos en jurist, der foreslog Phongpan Lankhum at indsende en ny sideløbende ansøgning om opholdstilladelse på et nyt grundlag.

Juristen ”gætter på, at Lankhums opholdstilladelse bliver inddraget”, men vurderer, at hun har en chance for at få en ny.

Desuden frygter juristen, at thailænderen med en ny opholdstilladelse skal begynde forfra i ”integrationskarusellen” i Danmark.

Anser Danmark som sit hjem

Phongpan Lankhum føler sig intimideret, siger hun. På den ene side er hun af den type, som Danmark har brug for flere af. Hun anser Danmark som sit hjem og taler sproget flydende efter tre år på sprogskole. Hendes vennekreds og hendes liv er i Danmark. Men alligevel bliver hun ramt af forhindringer for overhovedet at kunne opholde sig i landet.

”Jeg har investeret alt. Jeg har gjort alt. Og jeg er skuffet. Hold da op,” siger hun.

Især tænker hun på sin tid på sprogskolen og på den ekstra indsats, som hun siger, hun lægger i at integrere sig i forhold til sine medstuderende.

”Min erfaring fra sprogskolen er, at flygtningene får støtte af staten, og nogle gange kommer de til timerne, men andre gange kommer de ikke. Jeg kommer hver gang, for jeg vil gerne lære at tale dansk,” siger Phongpan Lankhum og fortsætter:

”De køber splinternye mobiltelefoner og Louis Vuitton-tasker, mens jeg laver lektier. Hold da op, det er uretfærdigt for os, der ikke er flygtninge. Der er så mange regler, som vi skal følge, for overhovedet at få lov til at blive her. Jeg vil gerne integrere mig i det danske samfund. Men det virker ikke som om, Danmark ønsker det. Hvorfor bliver jeg behandlet på den måde? Og hold da op: Går mine skattekroner virkelig til det her?”

Venter på svar på de to sager

Tilbage for parret er der kun ét at gøre. At vente på at få svar på Lankhums to sager, som bliver behandlet af Udlændingestyrelsen.

Udlændingestyrelsens kontorchef Susanne Meyersahm skriver i en mail, at en »afgørelse ikke kan foregribes i pressen«:

»Men generelt er der ikke noget til hinder for at skifte opholdsgrundlag i forbindelse med skilsmisse og nyt ægteskab, mens udlændingen stadig opholder sig lovligt i Danmark, og betingelserne for familiesammenføring i øvrigt er opfyldt i relation til det nye ægteskab. Vi forventer inden for kortere tid at vurdere de konkrete forhold og træffe afgørelser i de to sager.«

Spring til debat: