Se indlæg
 Udskriv debat
Flest finder en udenlandsk ægtefælle i Thailand og Filippinerne
farao54
jeg er blevet kaldt mange ting både her og på PP.

Jamen jeg gjorde det utilsigtet... Ønsker ikke at kalde nogen for noget de ikke selv ønsker (eller gør sig fortjent til Smile ). Men fint at du tager det pænt..Smile

sudsakhon
ræsonnementet skulle så være, at for barnets tarv, skulle det tale mod ægtefællesammenføring, at der er børn af tidligere forhold i hjemlandet?

Sådan forholder sig ikke.

Dog kan det have betydning for børnenes selvstændige familiesammenføring på baggrund ag moderens ægteskab med en herboende, at de har en stærkere tilknytning til hjemlandet.
Og ikke er "integrerbare"

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
farao54
sudsakhon skrev:

ræsonnementet skulle så være, at for barnets tarv, skulle det tale mod ægtefællesammenføring, at der er børn af tidligere forhold i hjemlandet?

Sådan forholder sig ikke.

Dog kan det have betydning for børnenes selvstændige familiesammenføring på baggrund ag moderens ægteskab med en herboende, at de har en stærkere tilknytning til hjemlandet.
Og ikke er "integrerbare"

Jeg kan se at det nok er med god grund at jeg ikke er med til at skrive love/regler.
Jeg forstår nu hvordan det hænger sammen, men er ikke ubetinget enig i at det burde være sådan.
Tak fordi du bringer klarhed til os andre. Jeg værdsætter det.

taxidriver990
Tak for indsigten i arbejdsgangen

Havde gættet at sagbehandlerne sidder bag bunker af papir og det er derfor at selv en "simpel" sag tager tid

Har jeg forstået det rigtigt at det egentligt er ret nemt at få ægteskabs sammenføring ud fra den betragtning at man selvfølgelig har indgivet de rigtige dokumenter og iøvrigt opfylde de krav der stilles til bolig, tilknytning o lign ?

Sidder sagbehandlerne og går punkt efter punkt igennem og ser om man har ifyldt rigtig adresse, cpr nr, kontrollere at erklæringen fra kommunen er ok osv osv indtil sidste punkt og så får man stempel ok til slut?
Eller bliver hvert dokument "back tracket" dvs sagbehandlerne tager kontakt til kommunen yderligere eller tager kontakt til thailand og det amphoe ens hustru måtte komme fra ?

Jeg prøver at forstå tidsforbruget.
I min hjerne må en sag jo være simpel da det som ansøger må være en meget dum ide at indgive ansøgning uden at den er komplet og hvis man ved at man ikke opfylder kravene der stilles til en.

Er det en fordel at søge i DK ?
Her tænker jeg på at visa jo allerede er på plads og dermed en del af arbejdet udført for sagbehandlerne.

"Off topic":
Har lige set på ny i Danmark.dk at online invitationen er blevet ændret, synes den er blevet mere omstændig end før.
Udfyldte den og schengen application for en ven igår ( pris : tømmermænd i dag )
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

farao54

Jeg prøver at forstå tidsforbruget.
I min hjerne må en sag jo være simpel da det som ansøger må være en meget dum ide at indgive ansøgning uden at den er komplet og hvis man ved at man ikke opfylder kravene der stilles til en.

Som jeg har forstået det, og faktisk også læste det, så er det meste tidsforbrug faktisk på grund af netop store bunker... Og at det derfor tager tid at komme frem til netop din sag. Det var så her talen faldt på 'Lean' principperne osv... Men som endnu ikke er indført. Så selve gennemgangen af den enkelte sag og verificering af om alt er som det skal være, har jeg forstået som værende ganske kort.
Vel sagtens lidt som med hospitalernes venteliste.. Selve operationen tager få timer, men det tager lang tid før det er din tur... :-)

taxidriver990
Sudsakhon skrev at omkring 3% af afslagene skyldes man har modtaget ydelser fra det offentlige.

Hvor kan jeg se hvad de andre afslag skyldes ?

Farao skriver " verificere " oplysningerne, mener du dermed at sagsbehandlerne sidder og dobbelt tjekker det hele?
Så kan jeg godt forstår det tager tid, hvis sagsbehandlerne som udgangspunkt mener at de oplysninger ansøger angiver er ukorrekte og derfor indhenter oplysninger som allerede er hentet af ansøgeren

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

sudsakhon
Problemet er rigtigt nok, de store bunker.
Sagsbehandleren skal lige ned til det sted i bunken, hvor ens egen sag ligger.

Der kan evt. screenes således at de tungeste sager pilles ud, og de letteste sager tages ind imellem.

Det hjælper lidt, men problemet er helt konkret:
Mange ansøgninger og få medarbejdere. Og oveni skal der leves op til strammere kvalitetsmål om en afgørelse indenfor en given tid.

De keder sig ikke!

Intensiteten af gennemgangen af en ansøgning kan variere.
Nogle punkter er jo hurtige at undersøge, men en vurdering om proforma, tvangsægteskab, fætter/kusine ægteskab, tilknytningsvurdering osv. tager jo tid.

Og den tid øger jo det samlede tidsforbrug.

Om det er bedst at søge ægtefællesammenføring i DK kommer helt an på ens egen situation. Men personligt ville jeg foretrække, at være sammen med min hustru under ansøgningen.

Det er således en helt konkret vurdering.

Sudsakhon skrev at omkring 3% af afslagene skyldes man har modtaget ydelser fra det offentlige.

Udlændingestyrelsen holder en række infomøder, hvor de statistiske tendenser på området gennemgås.

F.eks. de tal vi lige har set i en anden tråd her på DTW.

http://www.sameks...foeringer/

Den statistik er baseret på de offentliggjorte tal, f.eks. her:

https://www.nyida...udlomr.pdf

Desværre er der indenfor de sidste par år ikke offentliggjort (på f.eks. nyidanmark.dk) en statistik fordelt på begrundelse.

den sidste jeg har set er fra 2008, men hvis man sammenholder tallene (totalt) fra perioden 2008-2012 (se link:
https://www.nyida...a_2012.pdf
) vil man kunne konstatere en sammenhæng.

Her er den sidste offentliggjorte statistik med afslag på familiesammenføring fordelt på begrundelse

http://www.nyidan...200808.pdf

Jeg har nogle gamle PowerPoint liggende fra møder, (tal for 2006-2008) hvor tallene er trukket fra nyidanmark.dk, men kan ved ikke hvordan man sætter ppt fra min computer ind her.

Desværre gemmes de historiske data ikke .

Jeg er sikker på, at DST.dk ligger inde med tallene, men detaljeret adgang koster penge

Her er i øvrigt en Højesteretsdom, der er interessant i et helt andet spørgsmål: Tilknytningskravet.

Eller hvorfor der er forskel på om man er udlænding, har statsborgerskab, og især HVOR LÆNGE, i forbindelse med ægtefællesammenføring

http://eudo-citiz...202010.pdf

taxidriver990
Tak for et godt svar.

Det er beroligende at vide hvis jeg selv en dag skulle få lyst til at søge.
Vide at ventetiden ikke skyldes problem med ansøgningen men arbejdsbyrde / gangen i US
Der står også på ny i Danmark.dk at hvis det hele er i orden ved ansøgning er der en hurtig rute til sammenføringen, så det er jo en god grund til at gøre forarbejdet så grundigt og rigtigt som muligt.

Vi hører altid om dem der har haft problemer med at sammenfører men når nu 460 stykker bliver det om året så må det jo gå rimelig hurtigt engang imellem, som de 5 uger Amagerdrengen skrev

sudsakhon
Man kan få behandlet sin FS, efter den såkaldte selvbetjeningsprocedure, hvis der er en række betingelser opfyldt:

• du og din ægtefælle udfylder hhv. skema 1 og skema 2
korrekt og vedlægger de nødvendige dokumenter,
• ansøgningen umiddelbart giver indtryk af, at de
almindelige betingelser for ægtefællesammenføring er
opfyldt, og
• din ægtefælle indgiver skema 2 senest 14 dage efter, at
du har indgivet din ansøgning til en dansk repræsentation i
udlandet, eller indgiver skema 2 i forbindelse med skema
1, hvis du indgiver din ansøgning i Danmark.

Læg mærke til punktet:

ansøgningen umiddelbart giver indtryk af, at de
almindelige betingelser for ægtefællesammenføring er
opfyldt

Det er dette jeg har beskrevet tidligere.

Servicemålet for tidsforbruget ved afgørelse af denne type ansøgningerer 3 måneder og ellers 5 måneder

farao54
Servicemålet for tidsforbruget ved afgørelse af denne type ansøgningerer 3 måneder og ellers 5 måneder

Dette får mig til at tænke på om der er fordele ulemper med hvornår man indgiver sin ansøgning om FS.
Jeg tænker specielt på de sager hvor kæresten er på besøg i DK på 90 dages visa, og man ved denne lejlighed beslutter sig for at søge FS. Jeg er med på at så snart man ansøger om FS, så sker der intet ved at man overskrider de 90 dage (processuelt ophold), bortset fra at man ikke må tage til andre Schengen lande. Men er der nogen fordel/ulempe ved at søge i starten eller hhv slutningen af de 90 dages visa?

sudsakhon
Men er der nogen fordel/ulempe ved at søge i starten eller hhv slutningen af de 90 dages visa?

Ikke umiddelbart. Andet at søger man i starten af opholdet kan man alt andet lige komme igeng med sit lfulde iv som ægtefæller

Hvis spørgsmålet er om det ene eller sndet skulle have en processuel gunstig-eller skadesvirkning , tror jeg ikke det har særlig stor indflydelse.

Men da der er menneskelig vurdering med i ligningen, skal jeg ikke udelukke at der kan graves et konkret særtilfælde op.

taxidriver990
Sudsakhon skrev

Men da der er menneskelig vurdering med i ligningen, skal jeg ikke udelukke at der kan graves et konkret særtilfælde op.

Vil det sige at man kan være så uheldig at sagsbehandlerne har en dårlig dag og dermed kan ens ansøgning blive vurderet negativt ?
Det lyder da meget foruroligende .......

sudsakhon
@taxidriver990

Nej, det var ikke baggrunden for min bemærkning.

Det jeg mente er den "dårlige vane" man tit ser, med at slutte fra specielle forhold til generelle forhold.

Eller.. Min fætter Åge' kone fik afslag/tilsagn på XX, og dermed mener man at kunne udlede at enhver afgørelse vil følge denne.

Spring til debat: