Se indlæg
 Udskriv debat
Opsøgende arbejde blandt prostituerede er en succes
sudsakhon
Der er rigtig mange gode gæt om tilgangen til "branchen".

Man kan have sine meninger, men det skal vel bakkes om af relevant empiri, ellers er det bare sniksnak

Svaret er, at det er et mix af det hele, med overvægt på styret fra thaikredse.
Mange danske mænds rolle er som "nyttige idioter" i den sammenhæng.

De dele af arbejdet der er lovligt muligt for mig at omtale, er fint dokumenteret i de forskellige rapporter, man kan finde på nettet. (De ældre rapporter er vist også linket her på DTW et eller andet sted)

Her er en nogle af de nyere:

http://www.google...oMqUME1xGQ

http://www.google...SqX53WMESw

Lidt avisomtale af en af de nyeste og bedste:

Marlene Spanger er den forsker, der kommer tættest på problemstillingen, der er rejst her i tråden

http://www.inform....dk/301376

Og her er en liste, så man selv kan finde kildematerialet:

http://vbn.aau.dk...tions.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Bjarke85
For resten lige et lille indslag. Hvis hun er her lovligt med opholdstilladelse, må hun arbejde. Og da prostitution ikke er ulovligt i Danmark, så er det faktisk helt lovligt det de gør.

Det er dog ulovligt at være pimp og spærre kvinder inde, men det er så noget andet.

Robert Kronberg
Hvis man ikke bor sammen med sin ægtefælle, så er grundlaget for opholadstilladelsen ikke til stede, hvorved hun rent faktisk arbejder uden opholds- og arbejdstilladelse.

Men det er alligevel underligt, at man behandler sådan et par kvinder sådan. Dog tror jeg, at det er anderledes i dag - altså tror jeg.

Samtidig tror jeg, at det i dag er vanskeligere at få en thai-kvinde ind i landet, uden hun selv ved, at der er noget galt, hvis der er noget galt. Dette kunne man nemmere i 2002, fordi visum var nemmere i dengang.

Dog kan man måske forklare sig ud af det overfor pågældende kvinde, så hun alligevel tror, at alt er i skønneste orden, men noget lige skal fixes.

Samtidig tror jeg, at problemet er mindre end som så. Det findes, men det er da nemmere at få en prostitueret til at komme til Danmark og love en masse, end det er at få en kontorpige til Danmark og tvinge hende til prostituation. Problemet med de mange lånte penge, som kvinderne ikke kan gennemskue, vil dog stadig være der.

Jeg tror med andre ord ikke på, at det store flertal af thailandske prostituerede i Danmark ikke selv har valgt at være prostitueret, men det lyder jo pænere, hvis man påstår, at man ikke vidste, at man skulle være prostituret.

Dog har jeg ingen chance for at vide, om de to kvinder taler sandt eller fordrejer nogle ting en smule.

Hilsen, Robert

Bjarke85 skrev:

For resten lige et lille indslag. Hvis hun er her lovligt med opholdstilladelse, må hun arbejde. Og da prostitution ikke er ulovligt i Danmark, så er det faktisk helt lovligt det de gør.

Det er dog ulovligt at være pimp og spærre kvinder inde, men det er så noget andet.

http://www.danishschool.dk/thailand/
taxidriver990
Du har nok ret Robert, tvangen er nok ikke saa stor en del af det i dag som foer, med hensyn til Thai kvinder.
Ikke saa nemt at faa en thia transporteret herop som en oest-europae eller sort kvinde
Der er det nok pengene der lokker, og det som veninden fortaeller den allerede prostituerende.
Vel ogsaa derfor thai kvinder er at finde paa klinnikker og ikke i gadebilledet.

Ved ikke hvad priserne er men hvis man tager udgang i dem der naevnes i indslaget saa er det jo en paen skilling efter kursveksling, og priserne er vel ogsaa gaaet op en del siden 2006

Jeg tror dog at det er thai med en mama-san i baggrunden der staar for det praktiske, og hvis der er en dansk mand, saa er det nok som Sudsakhon siger en nyttig idiot ( A'la Kim i indslaget )
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

Bjarke85
Jamen de kan også sagtens bo sammen jo, selvom hun arbejder som prostitueret :-) Og det er et helt legalt erhverv i Danmark, såfremt der ikke er en pimp indblandet.

Og selvfølgelig vil en der allerede er prostitueret hellere tjene 1000-2000kr i TIMEN end 200kr om DAGEN :-)

sudsakhon
Problemet mudres ofte lidt til i mediebilledet.

Mange af de thai kvinder, der omtales her, kan sagens være ofre for menneskehandel (trafficking).

Man tager som ikke fagperson ofte fejl af selve begrebet, men det dækker også de tilfælde, hvor kvinder (eller mænd) sætter sig i gæld (eller bliver snydt) for at migrere. Kriteriet for trafficiking er ikke nødvendigvis prostitution.

Men ofte vil det være den eneste "logiske" vej ud af f.eks. økonomiske problemer.
Objektivt set kan det være frivilligt, at der vælges prostitution som udvej. Der er ikke nødvendigvis et tvangselement men andre forhold kan indikere trafficking.

Vi har i DK forpligtet os til at analysere disse forhold, og tilbyde hjælp til de som har været udsat for at være handlede.

Arbejdet foregår internationalt, med forskellige støttemuligheder i hjemlandene også.

En ting man er begyndt at interessere sig mere for er den mere "skjulte" prostitution hos de mange filippinere, specielt via aupair. Mange vil gå bagover i harme over udtrykket, men hvis man inddrager den bredere fortolkning af begrebet (Prof. Erik Cohen) som anvendes i sociologiske og antropologiske studier vil udtrykket også rumme denne gruppe. De arbejder måske ikke i et kælder lokale med røde lamper, men formålet med indgåelsen af ægteskab er udelukkende at forbedre den økonomiske situation.

Denne sidste gruppe kunne, såfremt flere elementer var tilstede, sagtens vurderes til at være handlede. Også selvom de er blevet gift.

Det er for en del af disse, vi ser rekrutteringen til bordeller osv. blandt mange thailændere.
De har, modsat mange f.eks. filippinere uddannelsen imod sig.
Det er dog en bred generalisering. Der er andre forhold også.

Lidt om trafficiking:

http://www.google...mNhXsQ9uog

PeterS
Man tager som ikke fagperson ofte fejl af selve begrebet, men det dækker også de tilfælde, hvor kvinder (eller mænd) sætter sig i gæld (eller bliver snydt) for at migrere. Kriteriet for trafficiking er ikke nødvendigvis prostitution.

Skal man være luderkarl eller luder for at snakke med her?

Svaret er, at det er et mix af det hele, med overvægt på styret fra thaikredse.
Mange danske mænds rolle er som "nyttige idioter" i den sammenhæng.

Hvis man nu er så heldig at få 10.000-15.000 gode danske kroner hver måned, samt gratis ydelser på den fjollede, for at være gift,

ja er man så en nyttig idiot eller en smart mand?

Tænk hvor meget ferie man kan holde i Thailand for de penge.

Så hvornår er man fagmand i debatten om prostitution?

Måske er vejen frem, forbud mod køb og salg af sex.

patirak
Jeg har en kammerat i Danmark, som er lavt-uddannet og lavt-lønnet. Hans kone er højt uddannet, tjener kassen og betaler 90% af deres samlede udgifter. Han sagde engang til mig at han ikke var lykkelig i hans ægteskab, men blev fordi han ikke kunne overskue fremtiden rent økonomisk, hvis de blev skilt. Er han prostitueret?

For mig er han ligeså meget prostitueret, som en Thai-kvinde der gifter sig med en dansk mand for at forbedre hendes hverdag rent økonomisk og familiemæssigt.

Måske udenfor emnet, men blot min mening om at vi alle på hver vores måde "prostituerer" os. Når vi f.eks. bliver gift, så gør vi det begge med en forventning om at få noget fra den anden. Det kan være omsorg, tryghed, sex, økonomisk sikring... whatever... Og vi ved at den anden også har forventninger til os.

Hvad er bedst og hvem er lykkeligst? Pigen der står ved en stripperstang i Nana og går afsted med et par mænd hver aften - for derefter gå hjem til sin familie med dagensindtjening?... Eller manden i Danmark, der 24 timer i døgnet, lever i ulykkeligt forhold med konen - men ikke tør forlade hende pga. udsigten til at stå med halvdelen af en gæld, som han aldrig ville kunne betale?

Har ikke svaret. Det eneste jeg ved, er at begrebet "prostitution" kan være ret forvirrende...
Redigeret af patirak d. 04/06-2013 06:26

buick
Først vi er alle prostituerede for vi sælger vores krop for penge, at der så sidder nogle og har moralske skrupler over en som f.eks massagere kønsdele istedet for lår og så dømmer udfra det er ud over min forstand. Imine øjne er der ikke forskel så længe det sker frivilligt.

Jeg tvivler stærk på at der findes nogen thaier i Danmark i hvet fald kun en meget lille håndfuld som er tvunget langt hovedparten af de thailandsk prostituerede i Danmark er gifte kvinder der blot har et skvat af en mand som ikke fatter en meter
Der skal jo laves penge så spillegælden kan betales af, det er dyrt at tage til såkaldt thaimøde, venninde aften eller hvad de nu ynder at kalde det så manden hopper på, der er ikke grænser for hvad de kan finde på af undskyldninger for at komme væk fra "arbejdet" (manden)

Longway
Jeg er sikker paa at de fleste thai prostituerede i danmark ikke har nogen skrupler, det viser jo ogsaa tydeligt hvor manden har fundet denne pige, skal vi gaette paa en bar i thailand..........En statistik ville sikkert vise at de fleste af ovennaente piger i danmark kommer fra isaan, minimal skolegang, daarligt sprog og altsaa ogsaa bargirl paa cv'et.

Saa er der saa dem som flytter til thailand, finder pigen paa en bar, hun forlanger saa x antal baht i lommen hver md. som hun kan bruge som det behager hende, er hun prostitueret ? i mine oejne ja, hun har nu blot en fast kunde !

Udsendelsen viser jo ogsaa at pigen intet engelsk/dansksprog har. Saa ud af de godt 100 piger, tror jeg ikke at man skal regne med at den holder.

Om mange maend er nogle svat ? I mine oejne ja, de fleste maend som finder en prostitueret barpige er et skvat !

Det er da fint at man kan faa visse thaier ud af miljoet, men naar de saa er ude, hva' saa.......Igen intet sprog, ingen skolegang og dermed ringe chance for uddanelse, intet af noget, nae, de ville vaere bedre tjent med at komme tilbage til thailand.
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
sudsakhon
PeterS:

Skal man være luderkarl eller luder for at snakke med her?

Interessant perspektiv, men idet bemærkningen henviser til den objektive definition af begrebet trafficking, myndigheder og NGO'er arbejder med, er det vel primært den vinkel, som antages.

Hvis man nu er så heldig at få 10.000-15.000 gode danske kroner hver måned, samt gratis ydelser på den fjollede, for at være gift,

ja er man så en nyttig idiot eller en smart mand?

Tænk hvor meget ferie man kan holde i Thailand for de penge.

Så hvornår er man fagmand i debatten om prostitution?

Omfanget at de forhold du beskriver, og størrelsen af betalingen, skal, for ikke at være taget ud af luften, (det, jeg kaldte sniksnak) kunne dokumenteres.

Det bliver det også, ligesom mange andre forhold.

Beskæftiger man sig med dette, kan man vel kaldes "fagmand", ligesom man vel også er fagmand, hvis man er "luderkarl eller luder", som du indledningsvis nævnte.

Du spørger så, hvornår man er fagmand i debatten om prostitution
Og forstår jeg dig ret, så er dit underspørgsmål om man skal være fagmand for at deltage i debatten, eller have en holdning til dette.

Det er egentligt to forskellige diskussioner.

Men baserer man sine antagelser på moralske, politiske (eller religiøse) overvejelser er der jo ikke noget ondt i det.

Det er så bare ikke sikkert, at det hænger sammen med virkeligheden.

Den nære virkelighed er, at tilgangen til prostitution foregår ad flere kanaler. Mange af dem er nævnt her i tråden.

Men en kortlægning af omfanget kræver dataindsamling (empiri).

@patirak
De tanker du gør dig, er faktisk beskrevet af sociologen Erik Cohen, i forbindelse med et arbejde omkring forskellige niveauer af thai prostitution. Du kan sende mig en PM med en mailadresse, så sender jeg gerne materialet.

Andre interesserede er naturligvis også velkomne til at få materialet

Bjarke85
Longway skrev:

Jeg er sikker paa at de fleste thai prostituerede i danmark ikke har nogen skrupler, det viser jo ogsaa tydeligt hvor manden har fundet denne pige, skal vi gaette paa en bar i thailand..........En statistik ville sikkert vise at de fleste af ovennaente piger i danmark kommer fra isaan, minimal skolegang, daarligt sprog og altsaa ogsaa bargirl paa cv'et.

Saa er der saa dem som flytter til thailand, finder pigen paa en bar, hun forlanger saa x antal baht i lommen hver md. som hun kan bruge som det behager hende, er hun prostitueret ? i mine oejne ja, hun har nu blot en fast kunde !

Udsendelsen viser jo ogsaa at pigen intet engelsk/dansksprog har. Saa ud af de godt 100 piger, tror jeg ikke at man skal regne med at den holder.

Om mange maend er nogle svat ? I mine oejne ja, de fleste maend som finder en prostitueret barpige er et skvat !

Det er da fint at man kan faa visse thaier ud af miljoet, men naar de saa er ude, hva' saa.......Igen intet sprog, ingen skolegang og dermed ringe chance for uddanelse, intet af noget, nae, de ville vaere bedre tjent med at komme tilbage til thailand.

Vil give dig helt ret i de fleste mænd er nogle skvat. Og dem der bliver snydt er sku selv ude om det, hvis de binder hus og forretning og alle midler i konens navn. Og ikke bruger en advokat til at sikre sig bedst muligt inden ægteskab. For det kan rent faktisk godt lade sig gøre at sikre sig, kender jeg nogle stykker der har gjort, og som også har fået ny kone, uden den gamle rippede alt fra dem.

Man må også være realistisk som mand, og se på om den scoring man har foretaget sig, nu også er realistisk og om det virkelig kan være ægte kærlighed.

Jeg tror på lige børn leger bedst. Så hvis du er 60-70 år, og score en på 25 fra en bar som ser brand godt ud. Så skal du nok lige overveje om det ville kunne lade sig gøre med en der ikke var prostitueret og som ikke var fattig. Hvis det ikke er tilfældet, så er det, det nok ikke her heller.

Jeg er dog ikke helt enig i det med "hva så, intet sprog ingen skolegang osv." Det er aldrig for sent at lære, og hvis man elsker hinanden kan man jo sende hende i skole, eller uddannelse. Og hvis det er i Danmark vi snakker om, så skal de jo også op til en dansk prøve og gå i skole inden. De thaier jeg kender i DK, har alle enten fast arbejde eller forretning og snakker faktisk ret godt dansk, sammenlignet med nogle udlændinge fra Mellemøsten som ofte har boet her meget længere. Faktisk viser statestikker også at thaier i DK er de udlændinge der oftest får arbejde og klare sig bedst i samfundet og på arbejdsmarkedet.

Der er selvfølgelig nogen der hiver en analfabet på et par og tyve op og selv er en gammel støder, som kun vil have en slave i køkkenet og sengen og som ikke gør hvad han kan for at udvikle sin kone og forhold.

Men nu er det ikke alle fra isaan (isaan er i øvrigt et vidt begreCool der er analfabeter og ikke har særlig meget skolegang osv.

Min kone er fra Isaan, hun snakker/skriver nogenlunde engelsk, og kan skrive og læse flydende thai bedre end nogle individer herinde kan dansk, og hun har gået 9 år i skole, ligesom jeg selv og mange andre danskere. Dog er kvaliteten af deres skole noget dårligere, men det er jo ikke hendes skyld, eller de andre pigers skyld.

Nej grunden til pigerne har sådan et ry som de har og så mange bliver ulykkelige eller snydt. Er simpelthen mangel på realitetssans og naivitet. I mine øjne er det helt logisk, at lidt fordrukne tykke poul på 60, fra en eller anden provins, ikke på magisk vis finder en ung smuk thai kvinde i løbet af få dage, og kan konstatere det er ægte kærlighed.. Desværre er det hvad mange tror, indtil de bliver snydt. Og der er derfor youtube er fyldt med videoer om det, og mange på forskellige forums har historier omkring det.

Man skal huske på, at udover kulturel og andre forskelle, så er der ikke forskel på thai kvinder mht. hvad de tænder på, hvad de leder efter i gener for at reformere osv. Den eneste forskel er at de er fattige og desperat finder en farang, og så snart de ikke er økonomisk afhængige er du ude i kulden.. For mig at se er det åbenlyst og logisk og facit er klart og tydeligt. Men alligevel bliver kvinderne ofte dæmoniseret og mærket at de ingen skrupler har i livet..

Det blev en lidt lang smøre, og måske semi off topic heh..

JesperK

Min kone er fra Isaan, hun snakker/skriver nogenlunde engelsk, og kan skrive og læse flydende thai bedre end
nogle individer herinde kan dansk, og hun har gået 9 år i skole, ligesom jeg selv og mange andre danskere. Dog er kvaliteten af deres skole noget dårligere, men det er jo ikke hendes skyld, eller de andre pigers skyld.

Hvorfra bygger du din viden, bedre end nogle individer herinde kan dansk, på Hmmmmmm Kender du alle individer på Thailand portalen, for jeg kender ikke dig Smile

Bjarke85
JesperK skrev:

Min kone er fra Isaan, hun snakker/skriver nogenlunde engelsk, og kan skrive og læse flydende thai bedre end
nogle individer herinde kan dansk, og hun har gået 9 år i skole, ligesom jeg selv og mange andre danskere. Dog er kvaliteten af deres skole noget dårligere, men det er jo ikke hendes skyld, eller de andre pigers skyld.

Hvorfra bygger du din viden, bedre end nogle individer herinde kan dansk, på Hmmmmmm Kender du alle individer på Thailand portalen, for jeg kender ikke dig Smile

Skrev jeg alle individer ? Det skyldes nok at jeg har set nogen, der er knapt så gode til at stave??? Det syntes jeg da er ret åbenlyst ? Og min pointe var så men ikke at træde dem over tæerne, men mere at pointere at nogle thaier er altså bedre til deres sprog, end nogen danskere er til deres, trods deres skole angiveligt er en del ringere.

JesperK
Bjarke85 skrev:

JesperK skrev:

Skrev jeg alle individer ? Det skyldes nok at jeg har set nogen, der er knapt så gode til at stave??? Det syntes jeg da er ret åbenlyst ? Og min pointe var så men ikke at træde dem over tæerne, men mere at pointere at nogle thaier er altså bedre til deres sprog, end nogen danskere er til deres, trods deres skole angiveligt er en del ringere.

I mine øjne er det irrelevant sammenligning, hele afsnittet, at sige min kone skriver og læser godt thai bedre end nogle individer herinde kan dansk. For der er altid nogle der gode til noget og dårlige til noget andet, og kan man sige at man klog fordi man er gode eller dårlige til at skrive ?

hugoboerge
JesperK skrev:

Bjarke85 skrev:

JesperK skrev:

I mine øjne er det irrelevant sammenligning, hele afsnittet, at sige min kone skriver og læser godt thai bedre end nogle individer herinde kan dansk. For der er altid nogle der gode til noget og dårlige til noget andet, og kan man sige at man klog fordi man er gode eller dårlige til at skrive ?

Mon ikke det var en god ide at stoppe her ?

Mennesker er forskellige, nogle er gode til een ting (det kan vaere sprog) og ikke til andre f.eks. at laese sproget eller matematik. Der er mange ting. Uddannelse spiller i hoej grad ogsaa ind eftersom uddannelsen i Thailand er paa et meget lavt niveau, hvilket er faktum. Alle elever bestaar eksamen kan faktisk ingenting naar det kommer til stykket.

JesperK
@Hugoboerge

Alt fint fra min side Smile

Så kan vi komme igang med at skrive om skvat mændene igen. jo yeaa, I am a skvat man. Grin

hugoboerge
JesperK skrev:

@Hugoboerge

Alt fint fra min side Smile

Så kan vi komme igang med at skrive om skvat mændene igen. jo yeaa, I am a skvat man. Grin

Det taenkte jeg nu ikke over for hvad er en skvat mand ? Men jeg syntes vi bevaegede os lidt uden for emnet og kom ind paa forskellige kvinders kvaliteter eller mangel paa samme indenfor uddannelse og saa videre.

milex
Det er bare Bjarkes sædvanlige kæphest der skal indflettes i diverse indlæg.

Han er guds gave til thai-kvinder og hans thai-kone er majet klåg.

Vi andre er blot - tja bom bom.

rinpoche
Nu ved jeg godt at dette er lidt langt fra det oprindelige emne.

Men, selv med liden skolegang (tænk 6 års thai skolegang) kan thailændere drive det vidt.

Jeg kender 2, der er blevet uddannede danske sygeplejersker på trods af allehånde udfordringer.

Jeg synes personligt, at det er rigtig godt gået.

Spring til debat: