Se indlæg
 Udskriv debat
Nævn nægter 6-årig opholdspapirer trods retskendelse
taxidriver990

http://ekstrablad...006278.ece

Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

PeterS
Efter dommen faldt har jeg tænkt på hvilket statsborgerskab drengen nu har?

Og jeg mangler helt klart noget om søsteren, det hele lyder som om alt handler om drengen, men der er altså en anden skæbne der bliver overset.

taxidriver990
Hun er nok ikke saa intresant i pressens oejne for det er meget svaert at finde noget om hende

Her er dog lidt :

http://www.jv.dk/...ig-usikker

Uden at komme alt for meget ind paa politik, saa er det da maekeligt at en mand med udtalte holdninger mod danskere ( og andre folkeslag ) kan faa statsborgerskab rimeligt nemt mens 2 mindre aarige boern, skal hives igennem en stor moelle.
Ved godt det ikke umiddelbart kan sammenlignes, men boerns tarv maa vel vaere noget man skal saette hoejt

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

PeterS
kan faa statsborgerskab rimeligt nemt

Er det nu så nemt?

Og, at børnene skal trækkes gennem dette cirkus er helt og holdent de 2 forældres skyld.

taxidriver990
Jeg taler ikke om skyld, jeg siger bare at der burde blive kigget paa ungernes tarv, og deres integration i DK, er den der allerede, hvordan gaar det i skolen etc etc ?

Ja nu kommer jeg jo fra en branche med en hel del ikke etniske danskere, mange med nyt statsborgerskab, dansk, og dem jeg kender derfra har ikke ytret at det har vaeret en svaer " opgave " at blive dansk statsborger
Og naar man taler med dem kan man godt hoerer at sporget ikke har vaeret hoejst paa indlaeringsskalaen

Naar det drejer sig om boern, lige meget om det er en svigtende thai mor eller anden, maa deres tarv nu en gang komme foerst. Gaetter paa at de ikke selv har bedt om at havne i DK og ioevrigt heller ikke selv har valgt deres foraeldre

PeterS
Ja Taxi dem du klandrer for sprog og nemme statsborgerskab, de har nok heller ikke valgt deres forældre.

chaingmai
på den anden side skal man vel også overveje,om en mand der ikke er biologisk i familie med de børn, bare kan overtage ,,fremmede" børn, ikke for at mistænklig gøre nogen i den pågældende sag.........men i tider hvor mænd ansatte i børnehaver,dårlig nok må hjælpe ungerne på toilettet,så skal man vel også være på den sikre side ikke.............Angel

taxidriver990
Nej men de har selv valgt at komme til DK og vaeret myndige

Og samlignet med at faa et thai statsborgerskab maa man vel kunne sige at det er forholdsvis nemt i DK,
kunne selvfoelgelig ogsaa bare vaelge at dele dem ud med kontanthjaelpen, eller huslejekvitteringen

Et statsborgerskab er noget specielt og ikke bare noget man skal have foraeret, tvaertimod
Men det er saa bare min ydmyg mening ... At man skal yde noget for at faa noget

rinpoche
PeterS skrev:

Ja Taxi dem du klandrer for sprog og nemme statsborgerskab, de har nok heller ikke valgt deres forældre.

Mht. til at "klandre" indvandrere for "cirkus-dansk" om du vil, så klandrer han dem da så ikke, han konstaterer blot en kendsgerning, det er da fair nok.

mvh
rinpoche

rinpoche
chaingmai skrev:

på den anden side skal man vel også overveje,om en mand der ikke er biologisk i familie med de børn, bare kan overtage ,,fremmede" børn, ikke for at mistænklig gøre nogen i den pågældende sag.........men i tider hvor mænd ansatte i børnehaver,dårlig nok må hjælpe ungerne på toilettet,så skal man vel også være på den sikre side ikke.............Angel

Ja, det er decideret tragisk, at man er nødt til at tænke i sådanne baner.

Men hvis du ser tilbage på nyligt verserende sager i Dk af såre graverende karakter - på denne front - hvem var så misdæderne? Familien!

Jeg har - i lighed - med mange andre herinde, set videoklip af Fimm sammen med sin "far". Han virker meget glad for sin far, og personligt har jeg den største respekt for Ole, at han påtager sig dette ansvar.

Og jeg er temmelig sikker på, at Ole ikke vil sætte pris på dette udtryk: At påtage sig et ansvar.
Det er hans søn nu, og han vil give ham en god tilværelse, ligesom enhver anden forælder vil det.

Jeg føler temmelig stærkt herfor, da jeg selv befinder mig i en noget nær lignende situation, dog ikke med hensyn til opholdstilladelse.

mvh
rinpoche

Anonym Bruger
taxidriver990 skrev:
Ja nu kommer jeg jo fra en branche med en hel del ikke etniske danskere, mange med nyt statsborgerskab, dansk, og dem jeg kender derfra har ikke ytret at det har vaeret en svaer " opgave " at blive dansk statsborger
Og naar man taler med dem kan man godt hoerer at sporget ikke har vaeret hoejst paa indlaeringsskalaen

Jeg er enig med dig at man nogle gange kan støde ind i nye statsborgere med et så dårligt dansk at det burde have diskvalificeret dem. Det er lidt somom at der har været et kæmpe fokus på en test som skulle skille fårene fra bukkene og så er det bare en stak udenadslære og så er man godkendt.

Dengang min kone fik Dansk statsborgerskab, var der ikke nogle tests man skulle igennem, men hun var oppe til en samtale hos politiet der skulle slå fast om hun kunne dansk. Jeg tror der var sat 30 minutter af til det. Jeg tror faktisk at det ville være en god ide at erstatte de nuværende tests med en form for mundtlig eksamen hvor fremtidige statsborgere skal bestå dels sprog færdigheder og dels samfundsforståelse. Man kan altid lære sig 200 kendte spørgsmål udenad men hvis man skal tale om emnet i en time i stedet ville det kræve at man både har læst op på stoffet og behersker sproget.

Min kones samtale tog for øvrigt ca 10 minutter da hende hun skulle tale med jo på få minutter kunne høre at hendes Dansk var fuldtud forståeligt. Men det er også noget lidt andet med piger der er kommet til Danmark som børn (stor pige i min kones tilfælde).

taxidriver990
@ TomDK

Det som du naevner med mundtlig test, det er vel det som man skal i Thailand, hvis man slipper gennem de indledende naaleoejer
Saa vidt jeg kan se ud fra kriterierne
Men vi er vel bare blevet lidt mere slappe i DK, og bange for at blive kaldt racister.
Jeg kan fortaelle i timevis om plat og svindel i taxa branchen, men hvis man naevner det ude paa pladserne ( typ kastrup ) saa bliver man hurtigt kaldt racist og skal nok skynde sig vaek derfra.

Men det skal ikke handle om det, men om 2 boern der fordi de valgte de forkerte foraeldre nu bliver brugt i et stor maskineri.
Det synes jeg personligt ikke er fair, og saa er det lige meget om de hedder Fimm eller Abdul
Boerns tarv maa altid komme foerst.
Og her er der en mand , Ole, der virkelig braender for at vise kaerlighed og omsorg for disse 2 boern, at han ikke er biologisk fader, ser jeg ikke noget problem i, igen set ud fra boernenes tarv.

PeterS
Ja sørgeligt når der kommer et spørgsmålstegn til noget der omhandler thaier, så bliver det til hvad andre fremmede i danmark gør. (særligt muslimer)

Nu skal man jo være forsigtig for da det ser ud til alle er kommet på fornavn med Ole Heegaard og debattere noget personligt om ens venner er faktisk ikke særlig givende.

Jeg har - i lighed - med mange andre herinde, set videoklip af Fimm sammen med sin "far". Han virker meget glad for sin far, og personligt har jeg den største respekt for Ole, at han påtager sig dette ansvar.

Det er godt nok en meget lille baggrund at dømme ud fra.

Men det er jo ikke det det handler om,for hvem sætter spørgsmålstegn ved mandens kamp.

Men jeg har for første gang i historien set en enlig mand,
få rettigheder over børn der ikke er danske statsborgere.

Og så af en landsret.

Når jeg ser på hvor svært det er bare at få lov til at være adoptant, så virker denne sag som en slags venstrehånds arbejde.

Men jeg vil da gerne spørge på en anden måde, hvis nu der ingen Fimm havde været men kun den unge pige på 15, hvad så?

Og holder dommen, giver den vel nogle rettigheder til alle, send konen tilbage til thailand og børnene er dine. (provokation)

taxidriver990
@ PeterS

http://jyllands-p...orgerskab/

Og de nye regler :

http://www.justit...edsret.pdf

http://www.cbsisp...k%202.aspx

https://www.retsi...x?id=29068

Beståkrav

§ 17. Hvis der er beståkrav ved en eksamen, prøve eller en standpunktsbedømmelse, er kravet opfyldt, hvis den uddannelsessøgende opnår mindst karakteren 02 eller bedømmelsen ”Bestået”.

Stk. 2. Indgår der flere karakterer, er kravet i stk. 1 opfyldt, hvis gennemsnittet er mindst 2,0. Kravet om et gennemsnit på mindst 2,0 kan ikke opfyldes ved afrunding. Der skal være opnået ”Bestået” ved alle prøver mv., hvor bedømmelsen ”Bestået/Ikke bestået” er anvendt. Der kan endvidere i reglerne for den enkelte uddannelse være fastsat krav om, at der ved en eller flere prøver mv., som indgår i gennemsnittet, skal være opnået mindst en bestemt karakter i skalaen.

Saa ja jeg synes det virker meget overskueligt at blive dansk statsborger
Og jeg sammenligner med de krav der stilles til mig hvis jeg skulle oenske at ansoege om statsborgerskab i Thailand

Citat fra Justisministeren
Med den nye aftale har vi givet den enkelte en bedre tilskyndelse til at integrere sig, fordi kravene nu er mere realistiske. Det er min forventning, at det vil give et positivt bidrag til at sikre en god integration.

Jeg vil kalde det naivt at tro, men det er bare min ringe mening
Og skal statsborgerskab vaere grunden til at man integrere sig ? Jeg troede i min naivitet at grunden til at man integrere sig er at man vil vaere en del af samfundet, yde til velfaerdssamfundet og nyde naa det er absolut noedvendigt, det behoever man vel ikke at vaere statsborger for at goere

I loven staar intet om at man skal have penge i banken som garati for at man kan selvforsoerge sig, saa faktiskt lettere at blive statsborger end taxivognmand, der skal man stille en garanti paa 50.000 for vognen og derudover betaler indskud for at vaere tilknyttet et bestillingskontor ( en tilslutningspligt dermed lovbestemt ) ioevrigt skal man op paa minimum smaa 16 aars ancinitet i erhvervet for at have en chance for at faa " tildelt " en bevilling

Men saadan er der jo saa meget ...

taxidriver990
Hvis der " kun " havde vaeret en 15 aarig pige havde sagen ikke vaeret intresant, desvaerre
Den ville ikke saelge paa samme maade i media.

Hvis det omvendte skete her i Thailand, ville der overhovedet ikke blive loeftet et oejenbryn ...

PeterS
Ja Taxi, jeg ser at sammenligning mellem børn taxier o.s.v. er en debat.

Men jeg ville nu gerne skille det lidt for hvad i alverden har det danske taxi erhverv med denne sag at gøre.

Jeg snakker kun om følgerne ved den dom der er faldet.

Og hvem der kan få thai statsborgerskab er vel ikke særlig interessant i den dom der er faldet i DK.

PeterS
taxidriver990 skrev:

Hvis der " kun " havde vaeret en 15 aarig pige havde sagen ikke vaeret intresant, desvaerre
Den ville ikke saelge paa samme maade i media.

Hvis det omvendte skete her i Thailand, ville der overhovedet ikke blive loeftet et oejenbryn ...

Gu ville den sælge, hvis indgangs vinklen var, enlig far får forældreretten over sin kommende kone.

Så garanterer jeg for at der ville være masser af stof i den historie.

Og igen kommer du med en sammenligning mellem to helt forskellige lande, hvilket er umulig,
at der i thailand ikke ses, høres, tales om problemer er ikke det samme som der ikke løftes et øjenbryn.

Og helt sikkert mener jeg, at sagen vi egentlig debatterer bør afgøres af højesteret da den vil være eller skabe pressedens for kommende sager.

Jeg mener selvfølgelig ikke drengen skal sendes ud af danmark, men det er en anden debat.

taxidriver990
@PeterS

Du skrev i #4 " Er det nu saa nemt ? " Underforstaaet at faa DK statsborgerskab.
Og det er det jeg svarer paa ud fra det jeg har at sammeligne med.
Og da jeg ikke kan sammeligne med USA eller andre lande, da jeg ikke kender reglerne, sammenligner jeg med Thailand
Og ud fra dit spoergsmaal, " Er det nu saa nemt ", bruger jeg de ref. personner jeg kender og tilfaeldigvis er det folk fra den branche jeg har vaeret en del af laenge.
Et erhverv der ioevrigt regnes af politikere som et integrations erhverv.

Jeg er udemaerket det ikke skal handle om erhverv, men om ungerne der er havnet i noget de ikke selv er skyld i, nemlig en juridisk moelle.
For mig spille det ingen rolle hvor de boern kommer fra, hvilken religion de har, hvilken farve de har el.lign
Det er boern og derfor skal man handle ud fra deres tarv, og der maa man vel kigge paa det tidspunkt hvor filmen knaekker for de voksne, hvor staar ungerne henne i deres tilhoersforhold, og hvad er bedst for deres fremtid.
Det mener jeg ikke burde vaere saa stor en sag og slet ikke noget der skal i hoejesteret eller nedsaettes en kommision for at undersoeges.
Det er som om vi ( sagsbehandlere, kommune etc ) er blevet saa bange for at lave fejl i proceduren overser det menneskelige aspekt. Og saa bliver det fejl.
Denne historie kunne vaere afgjort for laenge siden, hvis man saa mere i retning af FN's boernekonvention og ikke saa meget til regelrytter og paragraffer.
Denne historie lever fordi det er godt stof med et afslag til et barn, lige pludslig bliver alle beroerte og taenker paa barnet.
Det skulle vaere sket fra starten at man tog hensyn til barnet / boernene.

Og nej jeg tror ikke det ville det ville loefte et oejenbryn herude, for det kan simpelthen ikke ske at en farang foraeldre vinder en foraeldreret over en thai.
Bare se Patirak der nu skal blive far, ikke faar han nogle fordele af det, ingen maade lettere at faa visa eller andet
Ioevrigt er historien vel ikke blevet omtalt i tv nyheder herude, maaske vaeret i Bangkok Post og saa er det det.

PeterS
Taxi

Ja du har ganske ret, men det er nu i min optik forældrene der skulle have lavet deres arbejde.

Så er der nogen der har svigtet er det OH og hans thai kone.

Nu er det så det danske samfund og system der skal stå som de store bussemænd, hvis de vil bruge de love og regler, som ikke mindst den danske part i sagen burde kende lidt til.

Og taxi du blander alt for meget ind i sagen, som er total irrelevant.

De thailandske regler har jo intet at gøre i en debat om det danske rets system.

Og selvfølgelig bør en sag der aldrig er set tilsvarende afgøres af landets højeste rets instans.

taxidriver990
Vi kan hurtige blive enige om at foraeldrene OH og thai har svigtet, big time.
Hvis du f.ex ( Buddha forbyde det ) skulle blive skilt fra din kone er regler og love vel heller ikke det foerste du taenker paa. Det er foelelser der kommer foerst, naar det er overstaaet er det forsent at kigge tilbage paa regler og love.

Men det er ikke boernenes problem, burde ikke vaere det overhovedet.
Det er begge to mindre aarige, dem skal staten gaa ind og beskytte
Det er en " omvendt tvangsfjernelse ", og de ender heller ikke i hoejesteret

Jeg vil mene at putte boern ind i en mega maskine kommer der ikke noget godt ud af, boern skal have trygge rammer og det maa staten garantere naa foraeldrene ikke kan
Om staten bliver bussemaend ved jeg ikke, nok ikke boern i saadan situation generellt der vaelter laesset.
Jeg tror her er taler om velfungerende unge der er paa vej gennem skolesystemmet og sikkert en dag vil bidrage til den danske uvelfaerd. Der er jo ikke tale om at de / familie ligge til last via en overfoerselsindkomst
Ja det koster at have dem i skole, men det skulle der ogsaa gerne komme et godt resultat ud af.
Det er lige som der vi forudsaette for alle og boern skal ikke goeres op i kroner / baht

Efter hoejesteret skal den saa videre til EU's domstol for mennekserettigheder ... ?
Det skulle aldrig vaere kommet hertil naar det drejer sig om mindreaarige
Redigeret af taxidriver990 d. 11/06-2013 08:23

Spring til debat: